Αρχικά το Εργαστήριο είχε κύριο σκοπό την εξυπηρέτηση των φοιτητών των τριών τμημάτων της Φιλοσοφικής Σχολής του Π.Κ. σε θέματα της Διδακτικής τους Άσκησης στα σχολεία. Ο σκοπός αυτός έχει διατηρηθεί μέχρι και σήμερα, αλλά έχουν προστεθεί κι άλλοι που αφορούν ευρύτερα τη διερεύνηση εκπαιδευτικών θεμάτων συγχρονικά αλλά και ιστορικά και τα θέματα φύλου. Έτσι, το Εργαστήριο σήμερα στοχεύει στην υποστήριξη ερευνητικών προγραμμάτων που αφορούν τη σχολική Παιδαγωγική (θέματα Αναλυτικών Προγραμμάτων και Διδακτικής), και την Ιστορία της Εκπαίδευσης και τα ζητήματα Φύλου στην Εκπαίδευση.
Διδακτική Μεθοδολογία, Διδακτική Άσκηση, Aναλυτικά Προγράμματα, Ιστορία της Εκπαίδευσης – Γυναικείας εκπαίδευσης, Ιστορία των γυναικών και του φύλου, Φεμινισμοί και Πολιτική - Βαλκάνια, Σεξουαλικότητα και αγωγή, Ψυχική ενδυνάμωση και υποκείμενα της εκπαίδευσης
(ΔΕΠ) Αικατερίνη Δαλακούρα, Ελένη Κατσαρού.
(ΕΔΙΠ) Ακουμιανάκης Γιώργος, Ελένη Βιταλάκη, Νεκταρία Λιοδάκη, Ευγενία Περυσινάκη.
(Διδάκτορες) Χρυσούλα Αναγνωστοπούλου, Μαριάνθη Παλάζη, Ελευθερία Παπαστεφανάκη, Kωνσταντίνος Σιπητάνος
(Υποψήφιοι/-ες Διδάκτορες) Αθανάσιος Κακαβελάκης, Παρίσης Παπαϊωάννου,, Άννα Σφακιανάκη, Βασιλική Πασπαράκη
(Μεταπτυχιακό Δίπλωμα) Αλεξάνδρα Κοκαράκη, Μαρία Παϊτάκη, Αικατερίνη Καριώτογλου, Υπακοή Παπαδοπούλου
(Μεταπτυχιακές Φοιτήτριες) Μαρία Κακέπη, Β. Βλάχα, Κατερίνα Βασιλειάδου, Κασσάνδρα Μπεϊκάκη.
Αντιγόνη Ζήση (εκπαιδευτικός αμειβόμενη από τον ΕΛΚΕ του Π.Κ.).
Προγράμματα (μετά το 2010)
Ενδοσχολική Επιμόρφωση Εκπαιδευτικών σε σχολεία Πρωτοβάθμιας και Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης
Εναλλακτικές μορφές αξιολόγησης μαθητών: προοπτικές και δυσκολίες στο Γυμνάσιο
Bridging languages and memories to foster multiple identities: Never leave your backpack behind!
Γυναικείος οθωμανικός τύπος (19ος αιώνας-αρχές 20ού): Κοινωνικές ανισότητες και Φεμινισμοί
Συγκρότηση μεθοδολογικού εργαλείου έρευνας για τη μελέτη της γυναικείας εκδοτικής δραστηριότητας
Γυναίκες Παιδαγωγοί και παιδαγωγική σκέψη στον ελληνόφωνο χώρο (19ος αι. – 1932)
East-West and the politics of location: receiving the “West” (re)discovering the “Orient”
Οθωμανικός γυναικείος Τύπος: Ερευνητική βάση δεδομένων «Κυψέλη»
Digital Humanities: Gender History and History of Women
Feminism(s) and Politics in the Interwar Balkans: The Little Entente of Women (1923-1932)
Women Writers in History - Toward a New Understanding of European Literary Culture
Women and Modern Empires, 1840 to the Present (WAME)
Γυναίκες του Τύπου – Ο Τύπος των γυναικών: Εκδότριες και γυναικεία περιοδικά στον οθωμανικό χώρο
The Little Entente of Women and transnational feminism in the interwar period
Δημοσιεύσεις
ΑΡΘΡΑ ΣΕ ΕΠΙΣΤΗΜΟΝΙΚΑ ΠΕΡΙΟΔΙΚΑ
- Βλάχα, Π., Κακέπη, Μ. & Κατσαρού, Ε. (2018). Αναπτύσσοντας την Κριτική Γλωσσική Επίγνωση των μαθητών σε κοινωνικο-πολιτισμικό περιβάλλον κρίσης: Μια μελέτη περίπτωσης. Νέα Παιδεία, τχ. 166: 92-104.
- Λόγοι για την εκπαίδευση στα ελληνικά γυναικεία περιοδικά του οθωμανικού χώρου (19ος αι.- 1906): Η γυναικεία λαϊκή εκπαίδευση, Μνήμων 31 (2010): 115-150
- «Μεταξύ Ανατολής και Δύσης: Η εκπαιδευτική θεωρία της Σαπφούς Λεοντιάδος (1830-1900)» Θέματα Ιστορίας της εκπαίδευσης 11-12 (2013-2014): 89-127.
- Katsarou, E. & Tsafos, V. (2013). Student-teachers as researchers: towards a professional development orientation in teacher education. Possibilities and limitations in the Greek university. Educational Action Research 21 (4): 532-548.
- Katsarou, Ε. (2017). The multi-paradigmatic character of contemporary educational action research: a promising perspective or an underlying threat?, Educational Action Research, 25(5): 673-686.
- Katsarou, E. & Sipitanos, K. (2019). Producing and disseminating marginalized knowledge through students’ drawings, videos and crafts, Punctum International Journal of Semiotics, 5 (1): 92-113.
- Katsarou, E. & Sipitanos, K. (2019). Contemporary school knowledge democracy: possible meanings, promising perspectives and necessary prerequisites, Educational Action Research Journal, 27 (1) (special issue on Κnowledge Democracy): 108-124.
- Dalakoura, K., İstanbul’da Yayınlanan (19. yy. – 1908) Rumca Kadın Dergilerinde Eğitim Tartışmaları [in Turkish], Kebikeç: İnsan Bilimleri İçin Kaynak Araştırmaları Dergisi 31 (2011): 29-52.
- Dalakoura, K., «Between East and West: Sappho Leontias (1830-1900) and her Educational Theory”, Paedagogica Historica 51, τχ. 3 (2015): 298-318.
- Dalakoura, K., “Changing Identities in Ottoman Context: The National «Self» and the «Other» in 19th Century Greek Women’s Writings”, Espacio Tiempo Y Educacion, vol. 4, 1 (January 2017): 1-21.
ΚΕΦΑΛΑΙΑ ΣΕ ΣΥΛΛΟΓΙΚΟΥΣ ΤΟΜΟΥΣ
- Κατσαρού, Ε. & Τσάφος, Β. (2016). Διερευνώντας τις διαλογικές πρακτικές των μαθητών σε ομάδες εργασίας: μια κοινωνικο-πολιτισμική μελέτη περίπτωσης. Στο Χοντολίδου, Ε., Τσοκαλίδου, Ρ., Τεντολούρης, Φ., Κυρίδης, Α., Βακαλόπουλος, Κ. (επιμ). Μνήμη Σωφρόνη Χατζησαββίδη. Γλωσσολογικές και Παιδαγωγικές Προσεγγίσεις (σσ. 450-475). Αθήνα: Gutenberg.
- Δαλακούρα, Κ. «Ιστορία της εκπαίδευσης και φύλο στη σύγχρονη ελληνική ιστοριογραφία», στο Το φύλο στην ιστορία: αποτιμήσεις και παραδείγματα, επιμ. Ε. Φουρναράκη, Γ. Γκότση, Α. Διαλέτη. Αθήνα: Ασίνη, 2015, 53-77.
- Katsarou, E. (2014). Critical action research and the challenge of postmodernism. Perspectives and limitations. In Thomas Stern, Franz Rauch, Angela Schuster, & Andrew Townsend (eds.). Action Research, Innovation and Change: International Perspectives across disciplines (pp. 191-201). Taylor & Francis.
- Katsarou, Ε. & Sipitanos, Κ. (υπό έκδοση-2020). Students as autoethnographers in multicultural and multilingual school contexts: developing critical literacy for inclusive classrooms. In Α. Chatzidaki & R. Tsokalidou (eds). Challenges and Initiatives in Refugee Education: the case of Greece. Cambridge Scholars Publishing.
- Dalakoura, K., “Paradoxes, Contradictions and Dilemmas in Greek Women Teachers' Life and Work (19th century –Interwar Period)”, in Women’s Education in the Mediterranean World: Historical Perspectives (19th -20th centuries), eds. Antonella Cagnolati, Antonio Francisco Canales. Series: DONNE NEL NOVECENTO. Roma (Italy): Aracne, 2017, pp. 63-90.
- Dalakoura, K., “History of Education Issues [Themata Istorias tis Ekpaidefsis] (Greece)”, in Connecting History of Education: Scientific Journals as International Tools for Global World, eds. L. Hernandez Huerta, A. Cagnolati, A. Diestro Fernandez. Series Education, no. 3. FahrenHouse: Salamanka (Spain), 2015, 31-35
ΔΙΔΑΚΤΟΡΙΚΕΣ ΔΙΑΤΡΙΒΕΣ
- Όψεις της γυναικείας επιχειρηματικής δραστηριότητας: Ελληνίδες εκδότριες στον οθωμανικό χώρο (1887 – 1922)
- Αρχιγένεια Εκπαιδευτήρια και γυναικεία κινητικότητα και κοινωνικότητα: συμβολή στις διαδικασίες εκσυγχρονισμού και εθνικής συγκρότησης στο οθωμανικό και ελληνικό πολιτικό πλαίσιο (1857-1922)
- Το εκπαιδευτικό πρόγραμμα των φεμινιστικών οργανώσεων του Μεσοπολέμου (1920-1936) (σε εξέλιξη)
- Φύλο και πολιτική : Μορφές συμμετοχής και δραστηριοποίησης των γυναικών στην πολιτική ζωή από την προεπαναστατική περίοδο έως την έναρξη του Α παγκοσμίου πολέμου (σε εξέλιξη)
- Γυναικεία εκπαίδευση, ταξικότητες, κοσμοπολιτισμοί και εθνικισμοί: Το Ζάππειο Παρθεναγωγείο Κωνσταντινούπολης (1875-1922) (σε εξέλιξη)
ΒΙΒΛΙΑ / ΜΟΝΟΓΡΑΦΙΕΣ
- Κατσαρού, Ε. (2016). Εκπαιδευτική Έρευνα-Δράση: Πολυπαραδειγματική διερεύνηση για την αναμόρφωση της εκπαιδευτικής πράξης. Αθήνα: ΚΡΙΤΙΚΗ.
- Κατσαρού, Ε. (2020 – υπό έκδοση). H Δημοκρατία στο Σχολείο. Προοπτικές από την αξιοποίηση διαδικασιών έρευνας-δράσης και κριτικού γραμματισμού. Αθήνα: ΚΡΙΤΙΚΗ.
- Δαλακούρα, Κ. (κύρια συγγραφέας) και Σ. Ζιώγου-Καραστεργίου, Η εκπαίδευση των γυναικών – Οι γυναίκες στην εκπαίδευση (18ος -20ός αι.): Κοινωνικοί, ιδεολογικοί, εκπαιδευτικοί μετασχηματισμοί και η γυναικεία παρέμβαση. Αθήνα: Σύνδεσμος Ελληνικών Ακαδημαϊκών Βιβλιοθηκών, 2015 (σελ. 346) URL. http://hdl.handle.net/11419/2585.
- Δαλακούρα, Κ. (2008). Η εκπαίδευση των γυναικών στις ελληνικές κοινότητες του οθωμανικού χώρου (19ος αι.-1922): Κοινωνικοποίηση στα πρότυπα της πατριαρχίας και του εθνικισμού. Αθήνα: Gutenberg (σελ.449).
ΕΠΙΜΕΛΕΙΑ ΕΙΔΙΚΏΝ ΤΕΥΧΩΝ ΕΠΙΣΤΗΜΟΝΙΚΩΝ ΠΕΡΙΟΔΙΚΩΝ
- Οργάνωση και επιμέλεια έκδοσης (invited editor) του Espacio Tiempo y Education, vol. 4, no. 1 (January-July 2017) με θέμα «Education in Southeastern Europe: from Empires to Nation-States». http://www.espaciotiempoyeducacion.com/ojs/index.php/ete/issue/view/7
ΕΠΙΜΕΛΕΙΑ ΣΥΛΛΟΓΙΚΩΝ ΤΟΜΩΝ
- Δαλακούρα, Κ., Σ. Χατζηστεφανίδου και Α. Χουρδάκης (επιμ.), Ιστοριογραφία της Ελληνικής Εκπαίδευσης: Επανεκτιμήσεις και προοπτικές. Ηράκλειο: Εκδόσεις της Φιλοσοφικής Σχολής, 2015 (σελ. 576).
- Δαλακούρα Κ., Β. Δεληγιάννη-Κουϊμτζή, Χρ. Τζήκας, Β. Φούκας, επιμ., Θέματα ιστορίας της ελληνικής εκπαίδευσης και φύλο (10ος και 20ός αι). Θεσσαλονίκη: Εκδόσεις Κυριακίδη, 2017 (σελ 506).
ΕΠΙΜΕΛΕΙΑ ΠΡΑΚΤΙΚΩΝ ΣΥΝΕΔΡΙΩΝ
- Κατσαρού, Ε. & Τσάφος, Β. (επιμ.) (2018). Ορίζοντας την Έρευνα-Δράση στην Ελλάδα. Στην προοπτική διαμόρφωσης μιας επαγγελματικής κοινότητας εκπαιδευτικών ερευνητών. Πρακτικά του 1ου Πανελλήνιου Συμποσίου για την Εκπαιδευτική Έρευνα-Δράση, Ρέθυμνο, 27-06-2015. Τα πρακτικά είναι διαθέσιμα στη διεύθυνση: http://www.actionresearch.gr/sites/default/files/1o_symposio.pdf
- Αυγητίδου, Σ., Κατσαρού, Ε. & Τσάφος, Β. (επιμ.) (2019). Εκπαιδευτική Έρευνα-Δράση: Ζητούμενα, Συγκρούσεις, Προοπτικές. Πρακτικά του 2ου Πανελληνίου Συμποσίου για την Εκπαιδευτική Έρευνα-Δράση, Φλώρινα, 01-04-2017. Τα πρακτικά είναι διαθέσιμα στην ηλεκτρονική διεύθυνση: http://www.actionresearch.gr/sites/default/files/2o_symposio_0.pdf
ΑΛΛΕΣ ΔΗΜΟΣΙΕΥΣΕΙΣ
- “Empires in Balkans –Greece: “Digitized Sources and abstracts” in (online collection) Women and Social Movements in Modern Empires since 1820 (published by the Centre for the Historical Study of Women and Gender, State University of New York, Binghamton, and Alexander Street of Alexandria, Virginia).
ΕΚΔΟΣΕΙΣ ΤΟΥ ΕΡΓΑΣΤΗΡΙΟΥ
ΕΠΙΣΤΗΜΟΝΙΚΑ ΠΕΡΙΟΔΙΚΑ
Από το 2010 ως 2017: Υπεύθυνη Έκδοσης (σε συνεργασία με το Βασίλη Τσάφο, Αναπληρωτή Καθηγητή του ΕΚΠΑ) του δίγλωσσου ηλεκτρονικού περιοδικού Action Researcher in Education που φιλοξενείται στην ηλεκτρονική διεύθυνση: www.actionresearch.gr . Το περιοδικό αυτό έχει δημοσιεύσει μέχρι το Δεκ. 2016 συνολικά 7 τεύχη.
Τίτλος: Action Researcher in Education
Συντακτική Επιτροπή: Ελένη Κατσαρού & Βασίλης Τσάφος
Σύνδεσμος/url: www.actionresearch.gr
Επιστημονικές Δράσεις
- Επιστημονικό Συμπόσιο με θέμα: Ορίζοντας την εκπαιδευτική έρευνα-δράση στην Ελλάδα: Στην προοπτική διαμόρφωσης μιας επαγγελματικής κοινότητας εκπαιδευτικών ερευνητών, που διοργάνωσε το Τμήμα Φ.Κ.Σ. του Π.Κ., το Τμήμα ΤΕΑΠΗ του ΕΚΠΑ και το CARN (Collaborative Action Research Network), στο Ρέθυμνο στις 27 Ιουνίου 2015.
- 2ο Πανελλήνιο Συμπόσιο για την Έρευνα-Δράση με θέμα: Ζητήματα, Συγκρούσεις και Προοπτικές, Φλώρινα, 1-2 Απριλίου 2017 (σε συνεργασία με το Πανεπιστήμιο Δυτικής Μακεδονίας και το ΕΚΠΑ).
- Διοργάνωση του ετήσιου Συνεδρίου του Δικτύου CARN του 2017 στο Ρέθυμνο (Πανεπιστημιούπολη Γάλλου), 20-22 Οκτωβρίου. Ιστοσελίδα Συνεδρίου: https://carnreth2017.wixsite.com/carn
- (σε συνεργασία με την Ελληνική Εταιρεία Ιστορικών της Εκπαίδευσης, και το Παιδαγωγικό Τμήμα Προσχολικής Εκπαίδευσης του Παν/μίου Κρήτης) Πανελλήνιου Επιστημονικού Διημέρου, με θέμα “Ιστοριογραφία της Ελληνικής Εκπαίδευσης: Επανεκτιμήσεις και προοπτικές", 2 και 3 Νοεμβρίου 2012, Πανεπιστημιούπολη Γάλλου, Ρέθυμνο.
- Οργάνωση Ημερίδας Ενημέρωσης (22 Σεπτεμβρίου 2010) στο πλαίσιο του προγράμματος Πρακτικής Άσκησης
- Οργάνωση Ημερίδας με θέμα Ο κόσμος της λόγιας και εκδότριας Κορνηλίας Πρεβεζιώτου – Ταβανιώτου (Κωνσταντινούπολη 1878-Αθήνα 1964), 13 Δεκεμρίου 2014, Μουσείο Ιστορίας Πανεπιστημίου Αθηνών.
- Οργάνωση Ημερίδας με τίτλο Κυψέλη: Ψηφιακή ερευνητική βάση δεδομένων: Ο γυναικείος Τύπος στον Οθωμανικό χώρο (1845-1922), 28 Νοέμβρη 2015, Ινστιτούτο Μεσογειακών Σπουδών, Ρέθυμνο.
- Διοργάνωση Συνεδρίου-Γραμματειακή και Διοικητική Υποστήριξη του Διεθνούς Συνεδρίου «Αναστοχαζόμενοι την Έρευνα Δράση σε Έναν άνισο κόσμο: Μία εναλλακτική προοπτική προς τη Δημοκρατία». Οκτώβριος, 2017.
- Έκθεση Women’s Press-Women of the Press: Women’s Periodicals and Women Editors in the Ottoman Space. Οργάνωση: Τμήμα Φιλοσοφικών και Κοινωνικών Σπουδών Πανεπιστήμιο Κρήτης, Ελληνικό Ανοιχτό Πανεπιστήμιο, υπό την αιγίδα της Περιφερειακής Ενότητας Ρεθύμνου. Ρέθυμνο, 9-11 Νοεμβρίου 2018. Υπεύθυνοι οργάνωσης: Αναπληρώτρια καθηγήτρια Κατερίνα Δαλακούρα, Αναπληρωτής καθηγητής Νίκος Βαφέας.
- Διοργάνωση και συμμετοχή της 1ης ημερίδας με τίτλο: «Η σεξουαλική αγωγή γέφυρα για τη σεξουαλική υγεία», Υπό την αιγίδα του Δήμου Ρεθύμνου και τη συμμετοχή του Τμήματος ΦΚΣ, Παν/μίου Κρήτης. Ρέθυμνο, 4 Σεπτέμβρη, 2019.
Οργάνωση διεθνών Συνεδριών (Panels) & Workshops:
- Οργάνωση Workshop με τίτλο Women’s Social and Political Experiences in Modern and Contemporary Balkans, Rethymno, 10 June 2015.
- Οργάνωση panel με τίτλο Women’s Journals in the Ottoman and post-Ottoman Balkans (19th and early 20th centuries): Social Inequalities and Feminisms, στο συνέδριο που οργανώθηκε από την International Federation for Research in Women’s History (IFRWH) Αmsterdam 22-28 Αυγούστου 2010.
- Οργάνωση panel με τίτλο «Women writers from the Ottoman territories during the 19th c», στο 21st Conference of COMITÉ INTERNATIONAL DES ÉTUDES PRÉ-OTTOMANES ET OTTOMANES (CIEPO), που οργανώθηκε από Research Centre for the Humanities of the Hungarian Academy of Sciences and the Department of Turkish Studies, Oriental Institute, Eötvös Loránd University, Budapest, Hungary, 7-11 October 2014.
- Οργάνωση διεθνούς πάνελ με τίτλο Collaboration Across Boarders: feminism(s), nationalism and politics in Interwar Balkans, για το διεθνές συνέδριο THE CAMPAIGN FOR WOMEN’S SUFFRAGE:
NATIONAL AND INTERNATIONAL PERSPECTIVES, 31st August –1st September 2018, University of Portsmouth, UK. - Οργάνωση Ημερίδας με θέμα: Κυψέλη: Ψηφιακή ερευνητική βάση δεδομένων - Ο γυναικείος Τύπος στον οθωμανικό χώρο (1845- 1922). Π.Μ.Σ. Εκπαιδευτική Θεωρία, Ιστορία και Πολιτική, Τμήμα Φιλοσοφικών και Κοινωνικών Σπουδών, Πανεπιστήμιο Κρήτης, Ρέθυμνο 28 Νοεμβρίου 2015. http://www.fks.uoc.gr/_/pw/events/kypseli/
- Οργάνωση Έκθεσης-Συνεδρίου Women’s Press-Women of the Press: Women’s Periodicals and Women Editors in the Ottoman Space. Οργάνωση: Τμήμα Φιλοσοφικών και Κοινωνικών Σπουδών Πανεπιστήμιο Κρήτης, Ελληνικό Ανοιχτό Πανεπιστήμιο, υπό την αιγίδα της Περιφερειακής Ενότητας Ρεθύμνου. Ρέθυμνο, 9-11 Νοεμβρίου 2018. http://ottomanwomenspress.fks.uoc.gr/?q=node/5
Συνεργασίες
- Συνεργασία με το Ευρωπαϊκό Δίκτυο Ιδρυμάτων εκπαίδευσης εκπαιδευτικών KASTALIA. Βασικό στόχο του Δικτύου αποτελεί η ανάπτυξη συνεργασιών μεταξύ των Ιδρυμάτων σε θέματα διδασκαλίας και έρευνας, όπως και ανταλλαγών φοιτητών, προσωπικού, κτλ. (βλ. περισσότερα στο site του Δικτύου: https://www2.uef.fi/en/kastalia)
- Συνεργασία με το διεθνές δίκτυο της έρευνας-δράσης (Collaborative Action Research Network-CARN). Βασικό στόχο του Δικτύου αποτελεί η συνεργασία των μελών του στην ανάπτυξη της συζήτησης γύρω από την έρευνα-δράση και η υποστήριξη σχετικών προγραμμάτων σε επίπεδο τοπικό, εθνικό, αλλά και διεθνές (βλ. περισσότερα στο site του Δικτύου: http://www.esri.mmu.ac.uk/carnnew/index.php)
- Συνεργασία με το Αμερικάνικο Δίκτυο για την Έρευνα-Δράση, ARNA (Action Research Network of the Americas).
Συνεργασίες με Πανεπιστήμια/Ερευνητικά Κέντρα εξωτερικού:
- Πανεπιστήμιο Βελιγραδίου (Faculty of Philology) για θέματα ψηφιακών Ανθρωπιστικών σπουδών (προγραμμάτων, μαθημάτων)
- St. Kliment Ohridski University of Sofia, Bulgaria (Faculty of Philosophy and Social Sciences, & Faculty of Slavic Studies)
- Women Studies and Research Center, του Πανεπιστημίου της Κωνσταντινούπολης: για θέματα ιστορίας των γυναικών και φύλου στον οθωμανικό και μετα-οθωμανικό χώρο
- Deaprtment of History, Indiana University US, Institute of History, Για θέματα φεμινισμών και πολιτικής στα Βαλκάνια.
- Slovak Academy of Sciences, Slovakia, Για θέματα φεμινισμών και πολιτικής στα Βαλκάνια.
- Institute of Contemporary History, Belgrade: Για θέματα φεμινισμών και πολιτικής στα Βαλκάνια.
Επικοινωνία
Τηλ.: 28310-77208, 28310-77234