Η Μονάδα Σχολικής Ψυχολογίας είναι ενταγμένη από το 2002 στο Εργαστήριο Ψυχολογικής Έρευνας και του Παιδαγωγικού Τμήματος Προσχολικής Εκπαίδευσης και λειτουργεί για τα τελευταία 16 χρόνια στο Πανεπιστήμιο Κρήτης, καθώς επίσης είναι ενταγμένη στο Κέντρο Ερευνών & Μελετών (ΚΕΜΕ) του Πανεπιστήμιου Κρήτης.
Υπεύθυνος Ερευνητικής Μονάδας: Αναστάσιος Ματσόπουλος, Μόνιμος Επίκ. Καθηγητής Σχολικής Ψυχολογίας & Συμβουλευτικής
Σχολική Ψυχολογία και οι εφαρμογές της στα σχολεία, Πρόληψη, Προληπτικά Προγράμματα, Ψυχική Ανθεκτικότητα, Συνεργατική Συμβουλευτική στα Σχολεία, Ψυχοεκπαίδευση Γονέων & Ψυχική Ανθεκτικότητα Οικογένειας, Διεπιστημονική Αξιολόγηση Βασισμένη στο Παιχνίδι-Ψυχοπαιδαγωγικές Παρεμβάσεις για Παιδιά Προσχολικής & Σχολικής Ηλικίας, Διεθνής Σχολική Ψυχολογία, Αξιολόγηση Εκπαιδευτικών & Εκπαιδευτική Πολιτική.
(ΔΕΠ) Αναστάσιος Ματσόπουλος (Ph.D. Επιστημονικά Υπεύθυνος & Συντονιστής της Ερευνητικής Ομάδας Μονάδας Σχολικής Ψυχολογίας, Σχολικός Ψυχολόγος με Μόνιμη Άδεια Ασκήσεως Επαγγέλματος σε ΗΠΑ & Ελλάδα) (ΕΡΕΥΝΗΤΕΣ) Άρτεμις-Μαργαρίτα Γρίβα (Ph. D. Kοινωνική Ψυχολόγος), Πολύβιος Ψήνας (M. Sc., Υποψ. Διδάκτορας & Κοινωνιολόγος), Μαρίζα Γκαβογιαννάκη (M.Sc., Σχολική Ψυχολόγος), Ειρήνη Μοναστηριώτη (M.Sc., Ψυχολόγος), Ευαγγελία Λίτινα (Μ.Sc., Λογοθεραπεύτρια), Αναστασία Πατέρα (Μ.Sc., Yποψήφια Διδάκτορας & Παιδαγωγός).
Προγράμματα (μετά το 2010)
Δημοσιεύσεις
Cefai, C., Matsopoulos, A., Bartolo, P., Galea, K., Gavogiannaki, M., Assunta-Zanetti, M., Renati, R., Cavioni, V., Pavin Ivanec, T., Saric, M., Kimber, B., Erikson, C., Simoes, C., & Lebre P. (2014), A Resilience curriculum for early years and primary schools in Europe: Enhancing Quality Education, Croatian Journal of Education, 16 (2), 11-32.
Matsopoulos, A. (2015). “Bullying: Are we in the right track in understanding the phenomenon and designing effective interventions in the Greek schools?” In Salixos P. & Alevizos, S. (2015) (Ed.) Proceedings of the 1st European Antibullying Network Conference-“Bullying and Cyberbullying across Europe”, (pp 116-154), Athens, Xamogelo Paidiou Publications
Cefai, C., Cavioni, V., Bartolo, P., Simoes, C., Ridicki Miljevic, R., Bouillet, D., Pavin Ivanec,T., Matsopoulos, A., Gaviogiannaki, M., Zanetti, MA, Galea, K., Lebre, P, Kimber, B. & Eriksson, C. (2015) Social inclusion and social justice: a resilience curriculum for early years and elementary schools in Europe. Journal for Multicultural Education, 9:3, 122-139.
Salvatore, S., Fini, V., Mannarini, T., Veltri, G.A, Avdi, E., Battaglia, F., Castro-Tejerina, J., Ciavolino, E., Cremaschi, M., Kadianaki, I., Kahrlamov, N., Krasteva, A., Kullasepp, K., Matsopoulos, A., Meschiari, C., Mossi, P., Psinas, P., Redd, R., Rochira, A., Santarpia, A., Sammut, G. Valsimer, J., Valmorida, A. (2018) Symbolic universes between present and future of Europe. First results of the map of European societies cultural milieu. PLOS One 13(1) e0189885 www.plos.org.
Μatsopoulos, A., Griva, A. Psinas, P., Monasterioti, E. (2018) Teacher Evaluation in the Era of Globalization: Teachers’ views on Evaluation, quality and resilience in the Greek educational system, Community Psychology in Global Perspective,4 (1) 1-19.
Salvadore, S. Mannarini, T., Avdi, E. Battaglia, F., Cremaschi, M. Viviana Fini, V., Davanzati,G. F., Kadianaki, I., Krasteva, A, Kullasepp, K. Matsopoulos, A. Mølholm, M. Redd, R. Rochira,A. Russo, F. Santarpia, A., Sammut, G., Valmorbida,A. Veltri, G. A. (2018) Globalization, demand of sense and enemization of the other: A psychocultural analysis of European societies’ sociopolitical crisis https://doi.org/10.1177/1354067X18779056
Ciavolino, E.,Redd R., Avdi, E., Falcone, F., Fini, V., Kadianaki I., Kullasepp, K. Mannarini T., Matsopoulos, A., Mossi, P., Rochira, A., Santarpia, A., Sammut, G., Valsiner, J., Veltri, G. A., and Salvatore., S. (2018) Views of Context. An instrument for the analysis of the cultural milieu. A first validation study. Electronic Journal of Applied Statistical Analysis, 10 (2), 599-628
Andriola, V., Been, W., Cremaschi, M., Fini, V. Matsopoulos, A., Willet, J & Salvatore S. (2019), Policies and Sensemaking, in Salvatore, S., Fini, V., Mannarini, T, Valsiner, J., & Veltri G. (Eds), Symbolic Universes in Time of (Post)Crisis -The Future of European Societies. London: Springer.
Matsopoulos, A. & Luthar, S. S. (2020) Parents, caregivers and educators: The forgotten stakeholders in the discussion of resilience — an international perspective, International Journal of School & Educational Psychology, 8:2, 75-77, DOI: 10.1080/21683603.2020.1734126
Matsopoulos, A, Gavogiannaki, M. & Griva, A. M. (2020) Parents’ perceptions and evaluation of the implementation of a resilience curriculum in Greek schools, International Journal of School &Educational Psychology, 8:2, 104-118, DOI: 10.1080/21683603.2020.1724576
Matsopoulos, A. (2011) Mapping the Basic Constructs on Resilience and a New Model of Ecosystemic Resilience-Focused Consultation Model in Schools. In A. Matsopoulos (Ed.) From Vulnerability to Resilience: Applications for the School Setting and Family (In Greek) (pp 26-81), Athens, Papazisis Publishing.
Matsopoulos, A., Nastasi, B., Fragiadaki, E., Koutsopina, E, (2017) Exploring Students’ Psychological Well-Being through Ecomaps (pp 69-84), In Mental Health Promotion in Schools, Cross[1]Cultural Narrative and Perspectives, Rotterdam, (Cefai, C. & Cooper, P. Eds) Sense Publications
Μatsopoulos, A., Griva, A. Psinas, P., Monasterioti, E. (2019) Teachers’ Perceptions of Teacher Evaluation, Professional Identities and Educational Institutions: An Analysis Based on the Symbolic Universes Approach, (pp 191-214) In Salvatore, S., Fini, V., Mannarini, T, Valsiner, J., & Veltri G. (Eds), Symbolic Universes in Time of (Post)Crisis - The Future of European Societies. London: Springer in Salvatore, S., Fini, V., Mannarini, T, Valsiner, J., & Veltri G. (Eds), Symbolic Universes in Time of (Post)Crisis -The Future of European Societies. London: Springer.
Matsopoulos, A. (Ed) (2011) From Vulnerability toResilience: Applications for the School and FamilyContext” (Ed.), Athens: Papazisis Publishing (pages 317) (In Greek).
Cefai, C., Miljević-Riđički, R., Bouillet, D., PavinIvanec, T., Milanovic, M., Matsopoulos, A.,Gavogiannaki, M., Zanetti, M.A., Cavioni, V., Bartolo, P., Galea, K., Simoes, C., Lebre, P., CaetanoSantos, A., Kimber, B. & Eriksson, C. (2015a) RESCUR Surfing The Waves. A Resilience Curriculum for Early Years and Primary Schools. A Teachers’ Guide. Malta: Centre for Resilience and Socio-Emotional Health, University of Malta.
Cefai, C., Miljević-Riđički, R., Bouillet, D., Pavin Ivanec, T., Milanovic, M., Matsopoulos, A., Gavogiannaki, M., Zanetti, M.A., Cavioni, V., Bartolo, P., Galea, K., Simoes, C., Lebre, P., Caetano Santos, A., Kimber, B. & Eriksson, C. (2015b) RESCUR Surfing The Waves. A Resilience Curriculum for Early Years and Primary Schools. A Parents’ Guide. Malta: Centre for Resilience and Socio-Emotional Health, University of Malta.
Cefai, C., Miljević-Riđički, R., Bouillet, D., Pavin Ivanec, T., Milanovic, M., Matsopoulos, A., Gavogiannaki, M., Zanetti, M.A., Cavioni, V., Bartolo, P., Galea, K., Simoes, C., Lebre, P., Caetano Santos, A., Kimber, B. & Eriksson, C. (2015c) RESCUR Surfing The Waves. A Resilience Curriculum for Early Years and Primary Schools. Early Years. Malta: Centre for Resilience and Socio[1]Emotional Health, University of Malta.
Cefai, C., Miljević-Riđički, R., Bouillet, D., Pavin Ivanec, T., Milanovic, M., Matsopoulos, A., Gavogiannaki, M., Zanetti, M.A., Cavioni, V., Bartolo, P., Galea, K., Simoes, C., Lebre, P., Caetano Santos, A., Kimber, B. & Eriksson, C. (2015d) RESCUR Surfing The Waves. A Resilience Curriculum for Early Years and Primary Schools. Early Primary Years. Malta: Centre for Resilience and Socio-Emotional Health, University of Malta.
Cefai, C., Miljević-Riđički, R., Bouillet, D., Pavin Ivanec, T., Milanovic, M., Matsopoulos, A., Gavogiannaki, M., Zanetti, M.A., Cavioni, V., Bartolo, P., Galea, K., Simoes, C., Lebre, P., Caetano Santos, A., Kimber, B. & Eriksson, C. (2015e) RESCUR Surfing The Waves. A Resilience Curriculum for Early Years and Primary Schools. Late Primary Years. Malta: Centre for Resilience and Socio-Emotional Health, University of Malta.
Cefai, C., Miljević-Riđički, R., Bouillet, D., Pavin Ivanec, T., Milanovic, M., Matsopoulos, A.,Gavogiannaki, M., Zanetti, M.A., Cavioni, V., Bartolo, P., Galea, K., Simoes, C., Lebre, P., CaetanoSantos, A., Kimber, B. & Eriksson, C. (2015a) RESCUR Surfing TheWaves. A Resilience Curriculumfor Early Years and PrimarySchools. A Teachers’ Guide. Malta: Centre for Resilience and Socio-Emotional Health, University of Malta.
Cefai, C., Miljević-Riđički, R., Bouillet, D., Pavin Ivanec, T., Milanovic, M., Matsopoulos, A., Gavogiannaki, M., Zanetti, M.A., Cavioni, V., Bartolo, P., Galea, K., Simoes, C., Lebre, P., CaetanoSantos, A., Kimber, B. & Eriksson, C. (2015b) RESCUR Surfing TheWaves. A Resilience Curriculum for Early Years and Primary Schools. A Parents’ Guide. Malta: Centre for Resilience and Socio-Emotional Health, University of Malta.
Cefai, C., Miljević-Riđički, R., Bouillet, D., Pavin Ivanec, T., Milanovic, M., Matsopoulos, A., Gavogiannaki, M., Zanetti, M.A., Cavioni, V., Bartolo, P., Galea, K., Simoes, C., Lebre, P., Caetano Santos, A., Kimber, B. & Eriksson, C. (2015c) RESCUR Surfing The Waves. A Resilience Curriculum for Early Years and Primary Schools. Early Years. Malta: Centre for Resilience and Socio-Emotional Health, University of Malta.
Cefai, C., Miljević-Riđički, R., Bouillet, D., Pavin Ivanec, T., Milanovic, M., Matsopoulos, A., Gavogiannaki, M., Zanetti, M.A., Cavioni, V., Bartolo, P., Galea, K., Simoes, C., Lebre, P., Caetano Santos, A., Kimber, B. & Eriksson, C. (2015d) RESCUR Surfing The Waves. A Resilience Curriculum for Early Years and Primary Schools. Early Primary Years. Malta: Centre for Resilience and Socio-Emotional Health, University of Malta.
Cefai, C., Miljević-Riđički, R., Bouillet, D., Pavin Ivanec, T., Milanovic, M., Matsopoulos, A., Gavogiannaki, M., Zanetti, M.A., Cavioni, V., Bartolo, P., Galea, K., Simoes, C., Lebre, P., Caetano Santos, A., Kimber, B. & Eriksson, C. (2015e) RESCUR Surfing The Waves. A Resilience Curriculum for Early Years and Primary Schools. Late Primary Years. Malta: Centre for Resilience and Socio-Emotional Health, University of Malta.
Επιστημονικές Δράσεις
- 1ο Διεθνές Συνέδριο Σχολικής Ψυχολογίας (Μάιος 2008)
- 2ο Διεθνές Συμπόσιο Σχολικής Ψυχολογίας (Ιούνιος 2011
- 3ο Διεθνές Συμπόσιο Σχολικής Ψυχολογίας (Μάιος 2014)
- Συνέδριο για την Αξιολόγηση των Εκπαιδευτικών και το project RECRIRE (Μάρτιος 2018)
- Συνέδριο για την Ψυχική Ανθεκτικότητα στην Εκπαίδευση και το project ENRETE (Ιούνιος 2018)
- 4ο Διεθνές Συμπόσιο Σχολικής Ψυχολογίας (Οκτώβριος 2018)
Συνεργασίες
- Eταίρος & Ιδρυτικό Μέλος του Ευρωπαϊκού Ινστιτούτου Πολιτισμικής Ανάλυσης των Πολιτικών (European Institute of Cultural Analysis for Policy (EICAP) http://www.eicap.eu(Μάιος 2018-σήμερα)
- «Το Χαμόγελο του Παιδιού», Εθελοντικός Οργανισμός για Παιδιά: Μνημόνιο Συνεργασίας που περιλαμβάνει την εποπτεία των ψυχολόγων του Χαμόγελου του Παιδιού (τμήμα Πρόληψης & Ευαισθητοποίησης Γονέων & Εκπαιδευτικών) καθώς και την υποστήριξη ερευνητικών δράσεων και πιστοποίησης των προγραμμάτων βάσει των διεθνών πρακτικών που υλοποιούνται σε δημόσια σχολεία (Σεπτ. 2016-Σεπτέμβριος 2018).
- University of Salento & Instituto Scientifico Biomedico Euro Mediterraneo (ISBEM) Research Center, Messagne Italy (Φεβρουάριος 2015-σήμερα). Ερευνητικός Εταίρος στο RECRIRE project και διαπολιτισμικά θέματα εκπαιδευτικής πολιτικής μεταξύ Ελλάδας και Ιταλίας. Διαπανεπιστημιακή συνεργασία με Πανεπιστήμιο Salento και Professore Sergio Salvatore.
- Υπουργείο Παιδείας και Πολιτισμού Κύπρου, Κύπρος. Επιμορφωτικό & Παρεμβατικό Πρόγραμμα στην Οικοσυστημική Συνεργατική Συμβουλευτική & Αξιολόγηση-Growth Resilience Ecosystemic Consultation GRECO Model (2010-2011). Οι επιμορφώσεις επικεντρώθηκαν στη επαρχία της Λάρνακας και η αξιολόγηση του προγράμματος τεκμηριώνει την αξιοποίηση ενός τέτοιου νέου μοντέλου συνεργατικής συμβουλευτικής για τους σχολικούς ψυχολόγους.
- Albert Einstein College of Medicine, Department of Pediatrics, New York, USA and Prof. Dimitra Robokos (2010-σήμερα). Συνεχιζόμενη συνεργασία και συμβουλευτική και εκπαίδευση σε θέματα ανάπτυξης, διάγνωσης και παρεμβάσεων σε παιδιά προσχολικής ηλικίας με ειδικές εκπαιδευτικές ανάγκες.
- Μalaguzzi International Center, Reggio Emilia (Ιούλιος 2010-σήμερα), Italy. Συνεχιζόμενη συνεργασία με τη Professora Carla Rinaldi. Έρευνα, συμβουλευτική και εκπαίδευση σε θέματα ανάπτυξης και εξέλιξης παιδιών προσχολικής ηλικίας βάση της καινοτόμου προσέγγισης Reggio Emilia.
- University of Calgiari, Sardenia, Ιtaly (Ιούλιος 2014-σήμερα). Summer Training in the Disability and Counseling Center of University and Department of Psychology, Italy. Συνεχιζόμενη συνεργασία με την Professora Petreto έρευνα, ανταλλαγή ερευνητών, ψυχολόγων και εκπαίδευση σε θέματα ΑμΕΑ με εφαρμογές στη τριτοβάθμια εκπαίδευση.
- University of Malta & Centre of Resilience and Social-Emotional Health (CRES). 2012 μέχρι σήμερα. Διαπανεπιστημιακή συνεργασία με τον Καθηγητή Carmel Cefai και το Centre for Resilience and Social Emotional Health. Συνεργασία σε ευρωπαϊκά προγράμματα LLP and Erasmus+, ερευνητικές ανταλλαγές και διεθνείς συνεργατικές εκπαιδεύσεις στο πρόγραμμα RESCUR-Surfing the Waves” καθώς και συνεργασία σε μεταπτυχιακά προγράμματα του Πανεπιστημίου Μάλτας and Professor Carmel Cefai και στην εξέταση των φοιτητών σε μεταπτυχιακές εργασίες τους. Συνεργασία για τη δημιουργία του Μεταπτυχιακού Προγράμματος «Ψυχική Ανθεκτικότητα στην Εκπαίδευση», 2018
Επικοινωνία
Tηλ.: 28310 77110 (Επιστημονικά Yπεύθυνος), 28310 77111 (Ερευνητική Ομάδα)
E-mail: amatsopoulos@edc.uoc.gr, matsopoulos.global@gmail.com