• η μελέτη και η έρευνα της Γλώσσας και της Λογοτεχνίας στην Εκπαίδευση, θεωρητικά εδραιωμένη, ώστε να συμβάλει στην παραγωγή νέας γνώσης γύρω από τις διεθνείς εξελίξεις της λογοτεχνίας και των προσεγγίσεών της και η πολυδιάστατη υφή της ελληνικής γλώσσας,
• η ανάπτυξη προγραμμάτων που θα βελτιώνουν το επίπεδο των φοιτητών/φοιτητριών και θα τους εξοικειώνουν με τις απαιτήσεις του επαγγέλματος του δασκάλου-ερευνητή. Θα ενημερώνει και θα εξοικειώνει τόσο τους φοιτητές όσο και τους εκπαιδευτικούς της πράξης σε εκπαιδευτικά θέματα και καινοτόμους δραστηριότητες οι οποίες συντελούνται σε διεθνές επίπεδο.
• η εκπαιδευτική λειτουργία: το Εργαστήριο αναμένεται να λειτουργεί ως «Πυρήνας» εμβάθυνσης σε θέματα γλώσσας και λογοτεχνίας που έχουν άμεση σχέση με τις εκφάνσεις του ελληνικού πολιτισμού, των πολιτισμών της Μεσογειακής Λεκάνης, των Βαλκανίων και των άλλων Ευρωπαϊκών Χωρών, καθώς και την παρουσία τους στη σχολική τάξη.
• η περαιτέρω συνεργασία σε επίπεδο έρευνας και επιμόρφωσης με πνευματικά ιδρύματα στην Κρήτη, με τα οποία συνεργάζεται ήδη ο Τομέας Ανθρωπιστικών & Κοινωνικών Επιστημών.
• Η διδασκαλία των γλωσσικών και ανθρωπιστικών μαθημάτων και ο εμπλουτισμός τους μέσω του θεάτρου, του θεατρικού παιχνιδιού, της λογοτεχνίας, ακόμα και του φιλοσοφικού λόγου. Μην ξεχνούμε ότι φιλόσοφοι, όπως o Wittgenstein, ο Benjamin, ο Gramsi κ.ά έγραφαν κείμενα ειδικά για παιδιά.
• H σύνδεση των προπτυχιακών σεμιναρίων και των εργασιών των μεταπτυχιακών μαθημάτων με την έρευνα των παιδικών βιβλίων που αναφέρονται σε διαχρονικά και σύγχρονα προβλήματα, όπως είναι οι μνήμες του Β΄ Παγκοσμίου Πολέμου, οι διάφορες ασθένειες, οι πόλεμοι κ. ά. Στο ίδιο πλαίσιο διερευνώνται και ζητήματα πρόσληψης των Κλασικών από αναγνώστες παιδιά.
• Η μελέτη των πολιτιστικών προϊόντων που απευθύνονται στο παιδί, όπως π.χ. η εικόνα ή το βιβλίο (σχολικό-εξωσχολικό-παρασχολικό) και η χρήση τους στο σχολείο.
• Ο σχεδιασμός καινοτόμων δράσεων εντός του σχολείου για την καλλιέργεια της φιλαναγνωσίας και την επαφή με το έργο τέχνης.
• Η προετοιμασία, η εκπαίδευση και η εν γένει ευαισθητοποίηση και καλλιέργεια των αυριανών εκπαιδευτικών γύρω από τις πολιτιστικές δράσεις.
• Η κάλυψη σε προπτυχιακό και μεταπτυχιακό επίπεδο ερευνητικών αναγκών του Τμήματος, καθώς και άλλων τμημάτων του Πανεπιστημίου Κρήτης σε θέματα που εμπίπτουν στα αντικείμενα δραστηριότητας του εργαστηρίου, όπως αυτά προσδιορίζονται στο άρθρο 1 του παρόντος.
• Η διεξαγωγή βασικής και εφαρμοσμένης έρευνας.
• Η διεξαγωγή και η εκπόνηση μελετών που εντάσσονται στο ερευνητικό πεδίο της γλώσσας και της λογοτεχνίας και έχουν ως σημείο αναφοράς τον ελληνικό, τον ευρωπαϊκό και τον διεθνή χώρο.
• Η συνεργασία κάθε μορφής με κέντρα ερευνών και ακαδημαϊκά ιδρύματα ημεδαπής και αλλοδαπής, εφόσον οι επιστημονικοί στόχοι, συμπίπτουν, συμβαδίζουν και αλληλοσυμπληρώνονται με εκείνους του εργαστηρίου.
• Η διοργάνωση επιστημονικών διαλέξεων, ημερίδων, σεμιναρίων, συμποσίων, συνεδρίων και άλλων επιστημονικών εκδηλώσεων, την πραγματοποίηση δημοσιεύσεων και εκδόσεων και την πρόσκληση Ελλήνων και ξένων αναγνωρισμένων επιστημόνων.
• Η προκήρυξη λογοτεχνικών διαγωνισμών.
• Η παροχή υπηρεσιών σε ιδιώτες, κατά τα προβλεπόμενα στο Π.Δ. 159/1984 "Προϋποθέσεις παροχής υπηρεσιών από τα πανεπιστημιακά εργαστήρια σε ιδιώτες και κάθε νομικής μορφής οργανισμούς" (Α' 53).
• Η οργάνωση εξειδικευμένης βιβλιοθήκης και ειδικών αρχείων, καθώς και τη δημιουργία τράπεζας δεδομένων.
• Η έκδοση βιβλίων και μελετών σε θέματα σχετικά με το αντικείμενο του Εργαστηρίου αυτού.
• Η ανάληψη κάθε επιστημονικής πρωτοβουλίας που θα υποστηρίξει και θα διευκολύνει το ερευνητικό έργο του Τμήματος.
(ΔΕΠ) Ζερβού Αλεξάνδρα, καθηγήτρια παιδικής λογοτεχνίας και κλασικής φιλολογίας (ΟΜΟΤΙΜΟΙ ΚΑΘΗΓΗΤΕΣ) Νικόλαος Ε. Παπαδογιαννάκης (Ομότιμος Καθηγητής Νεοελληνικής Φιλολογίας), Ελπινίκη Νικολουδάκη-Σουρή (Ομότιμη Καθηγήτρια Νεοελληνικής Φιλολογίας), Jean Perrot [Professeur Emeritus (Paris XIII)], (ΕΡΕΥΝΗΤΕΣ) Χαλκιαδάκης Εμμανουήλ (φιλόλογος, μέλος ΕΔΙΠ), Χαβάκη Ελευθερία (δασκάλα, υποψήφια διδάκτωρ ΠΤΔΕ Π.Κ.), Γεωργούση Άννα-Μαρία (φιλόλογος, υποψήφια διδάκτωρ ΠΤΔΕ Π.Κ.).
Επίσης, το Εργαστήριο συνεργάζεται με την ΙΛΕΡ και το Κέντρο Οδυσσειακών Σπουδών.
Προγράμματα (μετά το 2010)
Δημοσιεύσεις
ΑΛΕΞΑΝΔΡΑ ΖΕΡΒΟΥ, ΚΑΘΗΓΗΤΡΙΑ ΠΑΝ/ΜΙΟΥ ΚΡΗΤΗΣ
Α. Ζερβού, Δέκα γνωρίσματα του συγγραφέα Ευγένιου Τριβιζά και δέκα δώρα του για τα παιδιά όλου του κόσμου, Διαβάζω, 519, 2011 (Το κείμενο αποτελεί συντόμευση της θεωρητικής στήριξης του συγγραφέα σχετικά με υποψηφιότητες του για το διεθνές βραβείο Andersen, καθώς και το διεθνές βραβείο Αστριντ Λίγκρεντ. Βλ. Ten qualities of the author Eugene Trivizas and ten of his gifts to the children of the world, in E. Trivizas Finalist, IBBY).
Συμμετοχή σε ειδικό τιμητικό τόμο του περιοδικού ΜΝΗΜΩΝ, τ.15,2009 (κυκλοφόρησε όμως το 2011) αφιερωμένο στην καθηγήτρια Αικ. Κουμαριανού. Βλ. Α Ζερβού, Αιχμηρά θραύσματα- Στιγμές από την πρόσληψη του Αρχιλόχου στη Νεοελληνική πραγματικότητα, 349-293.
Α. Ζερβού, Ο Καζαντζάκης ως μεταφραστής του Πλάτωνα Ο εκλεκτικισμός του Victor Cousin και η προεξαγγελία της μεταγενέστερης ποιητικής, Σύγκριση, 23, 2013, 99-119.
A Zervou, N. Kazantzakis, traducteur de Platon. La psyché traductive, l’ éclectisme de Victor Cousin et l’ annonce de la poétique postérieure, in Le regard Crétois, 40, décembre, 2013.
Α. Ζερβού, Το παραμύθι της Φτώχειας και του Θανάτου -Το ταξίδι μιας κλασικής αφήγησης στο χώρο και τον χρόνο, περιοδικό ΚΕΙΜΕΝΑ, Τ.18, Μάρτιος 2014, σσ. 1-33.
Α. Ζερβού, Διαχείριση Ιστορικότητας και Εθνική Ταυτότητα για νεαρούς ενηλίκους – Μικρές ηρωίδες της Γαλάτειας Καζαντζάκη, του J. P. Stahl και της M. Vilinska, Σύγκριση, τ. 27, 2018, σσ.60-98.
Α. Ζερβού, Το Αρκάδι, ο Κρητικός Απελευθερωτικός Αγώνας και η Γαλάτεια Καζαντζάκη, Νέα Χριστιανική Κρήτη, Γ΄, 36, 2018,429 -460.
Α. Ζερβού, Ο Καζαντζάκης ποιητής της Οδύσειας και αναγνώστης του Ομήρου: Όροι πρόσληψης και Ευρωαμερικανικές διαμεσολαβήσεις, ειδικό θεματικό τεύχος Επιστήμες της Αγωγής, 2018, σς 1-45
Α. Ζερβού, Εξηγώντας την προσφυγιά και την αναγκαστική μετανάστευση στα σημερινά παιδικά βιβλία –Υπερβαίνοντας την παιδαγωγική λογοκρισία;, ΚΕΙΜΕΝΑ, Τ.31, Ιούλιος 2020, σσ.1-25.
ΠΑΡΑΣΚΕΥΗ ΘΩΜΟΥ, ΕΠΙΚΟΥΡΗ ΚΑΘΗΓΗΤΡΙΑ ΠΑΝ/ΜΙΟΥ ΚΡΗΤΗΣ
Thomou, P. (2016). Metaphor and metonymy interaction patterns in Modern Greek. Cognitive Linguistic Studies 3:2, pp. 300-316. DOI 10.1075/cogls.3.2.06tho
Θώμου, Π. (2014a). «Λεξικό πολυλεκτικών λεξικών μονάδων (multi-wordunits) της Νέας Ελληνικής: ένα εργαλείο για την υποστήριξη της διδασκαλίας της δεύτερης γλώσσας». GLOSSOLOGIA 22, pp. 83-96. (http://glossologia.phil.uoa.gr/node/109)
Θώμου, Π. (2013c). «Νοηματική επεξεργασία κειμένου στην Ελληνική ως Δεύτερη Γλώσσα: ενδεικτική εφαρμογή με έμφαση στο λεξιλόγιο». Επιστήμες Αγωγής 2013 1-2, σελ. 59-73. (http://www.ediamme.edc.uoc.gr/index.php?id=143,0,0,1,0,0)
Thomou, P. (2013b). “VerbalcollocationsinModernGreekandEnglish: common patterns”. GLOSSOLOGIA21, pp. 19-38. (http://glossologia.phil.uoa.gr/node/93)
Θώμου, Π. (2010). «Εκδοχές της μεταφοράς (metaphor) σε σχολικά βιβλία και η κατανόησή τους από μαθητές». ΑΡΙΑΔΝΗ 16. Επιστημονικό περιοδικό Φιλοσοφικής Σχολής Πανεπιστημίου Κρήτης, σελ. 217-238. (http://elocus.lib.uoc.gr/dlib/0/d/d/metadata-dlib-ca44d62ba718d90ab232568f5269d5d1_1277112096.tkl#)
ΕΜΜΑΝΟΥΗΛ ΧΑΛΚΙΑΔΑΚΗΣ (Ε.ΔΙ.Π. – από το 2017)
Εμμανουήλ Γ. Χαλκιαδάκης, «Ο Νίκος Καζαντζάκης και το Κρητικό Ζήτημα την περίοδο της Κρητικής Πολιτείας (1898-1913)», Επιστήμες Αγωγής, Θεματικό τεύχος 2017 [εκδόθηκε αρχές του 2019], σ. 148-169 (αρ. σελ.: 23).
Emmanouil G. Chalkiadakis “Reconsidering the Past: Ecumenical Patriarch Gregory V and the Greek Revolution of 1821" in Synthesis, scientific ejournal of the Faculty of Theology of Aristotle University of Thessaloniki, vol. 6, No 1 (2017), σ. 177-204 (αρ. σελ.: 34).
ΕΛΠΙΝΙΚΗ ΝΙΚΟΛΟΥΔΑΚΗ-ΣΟΥΡΗ, ΟΜΌΤ. ΚΑΘΗΓΗΤΡΙΑ ΠΑΝ/ΜΙΟΥ ΚΡΗΤΗΣ
«Νίκου Καζαντζάκη Στα Παλάτια της Κνωσού: ένα μυθιστόρημα του Μεσοπολέμου στην Παιδική Λογοτεχνία του καιρού μας.», περιοδικό ΔΙΑ-ΚΕΙΜΕΝΑ, τεύχος 12 (2010): Η Παιδική Λογοτεχνία σήμερα. Τάσεις και προτάσεις. Dia-keimena.frl.auth.gr/images/intertextes-12pdf, pp. 99-108.
«Μα εσύ, Ποίηση, … εσύ, το στερνό ίχνος της παρουσίας του Θεού ανάμεσά μας …»: σκέψεις για τη λειτουργία της Ποίησης του Άρη Δικταίου, Διάλογος, τεύχη 20-21, Ηράκλειο, Μάρτιος 2011, σσ. 47-58.
«Του Εννιάτου Ζελήμ η Θυγατέρα»: Μυθικός και γραμμικός χρόνος στο Ελπινίκη Νικολουδάκη-Σουρή (επιμέλεια) Αφιέρωμα στο λαϊκό παραμύθι, περιοδικό Κείμενα, Παιδαγωγική Σχολή, Πανεπιστήμιο Θεσσαλίας, τεύχος 18 (2014). Keimena.ece.uth.gr
«Νίκου Καζαντζάκη Στα Παλάτια της Κνωσού: Ζητήματα ταυτότητας και ετερότητας στην προπτική της σύνθεσης των ιστορικών χαρακτήρων» στο Άντα Κατσίκη-Γκίβαλου (επιμέλεια) Αφιέρωμα στο Ιστορικό Μυθιστόρημα, περιοδικό Κείμενα, Παιδαγωγική Σχολή, Πανεπιστήμιο Θεσσαλίας, τεύχος 21 (2015). Keimena.ece.uth.gr
«Νίκου ΚαζαντζάκηΣτα Παλάτια της Κνωσού και Κούρος. Τα μυθικά πρόσωπα στην αλλαγή των καιρών», περιοδικό Επιστήμες Αγωγής, θεματικό τεύχος 2017: Νίκος Καζαντζάκης: Ξαναδιαβάζοντας τον συγγραφέα στη δεύτερη δεκαετία του 21ου αιώνα. Epistimes_agogis_thematiko_2017_pdf_ σσ. 77-93
ΕΛΕΥΘΕΡΙΑ ΧΑΒΑΚΗ, ΥΠΟΨΗΦΙΑ ΔΙΔΑΚΤΟΡΑΣ,
«Νίκου Καζαντζάκη Στα Παλάτια της Κνωσού: Διδασκαλία του Μυθιστορήματος στα Παιδιά του Σήμερα· Πέντε Παραδείγματα Πρόσληψης», Επιστήμες Αγωγής 2017, σς. 188-208
ANNΑ-ΜΑΡΙΑ ΓΕΩΡΓΟΥΣΗ, ΥΠΟΨΗΦΙΑ ΔΙΔΑΚΤΟΡΑΣ,
«Γρηγόριος Ξενόπουλος, Η Φούρκα: Ατμόσφαιρα εφιάλτη με ήρωες παιδιά», Modern Greek Studies Online, 4 (2018): A 1-26
«Νίκος Καζαντζάκης και Γρηγόριος Ξενόπουλος∙ επαγγελματίες λογοτέχνες την περίοδο του Γλωσσικού Ζητήματος», Επιστήμες Αγωγής 2017, σς.170-187
ΑΛΕΞΑΝΔΡΑ ΖΕΡΒΟΥ, ΚΑΘΗΓΗΤΡΙΑ ΠΑΝ/ΜΙΟΥ ΚΡΗΤΗΣ
Α. Ζερβού, Η Διασκευή ad usum delphini- Στοιχεία Ιστορίας και Θεωρίας, στο Αφηγήσεις που δεν τελειώνουν ποτέ, Παπαδόπουλος, 2011, σελ. 17-34.
Α Ζερβού, Εθνοτικός και φεμινιστικός αντίλογος στα παιδικά βιβλία του καιρού μας: Η Μαίρη, η Ομακάγιας και η Άγκνες απαντούν στη Λώρα και την Ποκαχόντας, στο Δ. Αναγνωστοπούλου (επιμ.) Γυναικείες και ανδρικές αναπαραστάσεις στο παιδικό και νεανικό βιβλίο, Παπαδόπουλος, 2013, σς. 153-167.
Α. Ζερβού, Διαμορφώνοντας αναγνώστες στο ΠΤΔΕ Κρήτης, Α. Κατσίκη –Γκίβαλου (επιμ.) Καλλιεργώντας τη Φιλαναγνωσία, Διάδραση, 2013.
Α. Ζervou, The Mnesterophonia and the Game of Reception(s) Conflictual Readings Opposite Versions and other Narratives, in M. Christopoulos (ed.) Crime and Punishment in Homeric and Archaic Epic, Ithaca, Centre for Odyssean Studies, 2014, 309-337.
A Zervou, Internarrativity and Game of Reception(s) in the Odyssean Nekyia, in M. Christopoulos Ed.) The Upper and under World in Homer, Institut of the Book, 2019-20, 213 -243.
Α. Ζερβού, Από τις ανατροπές του Μάη του ’68 στις διαπολιτισμικές αναγνώσεις του 2018 –Διαφηγηματικότητα και ανασημασιοδότηση ενός κλασικού εικονοκειμένου της MiraLobe,στο Σ. Γαβριηλίδου, Όψεις της διαφορετικότητας στο Παιδικό βιβλίο, University Press, 2019, σσ.21 -41.
Α. Ζερβού, Η ελληνική εκδοχή της παιδικής Ουτοπίας στα αναγνωστικά του Δημοτικισμού, στον τιμητικό τόμο για ομ. Καθηγήτρια Α. Κατσίκη-Γκίβαλου, επιμ. Δ. Πολίτης (υπό εκδ.)
ΠΑΡΑΣΚΕΥΗ ΘΩΜΟΥ,ΕΠΙΚΟΥΡΗ ΚΑΘΗΓΗΤΡΙΑ ΠΑΝ/ΜΙΟΥ ΚΡΗΤΗΣ
Χατζηδάκη, Α., Θώμου, Π., Γ. Στύλου, Ι. Σπαντιδάκης & Δ. Βασαρμίδου (2014b). «Η διδασκαλία της γλώσσας στο επίπεδο Β2». Στο Χατζηδάκη Α., Ι. Σπαντιδάκης & Π. Αναστασιάδης (επιμ.). Ελληνόγλωσση Εκπαίδευση και Ηλεκτρονική Μάθηση στη Διασπορά: Σχεδιασμός και ανάπτυξη ενός Διαδικτυακού Μαθησιακού Περιβάλλοντος. σελ. 193-212. Ρέθυμνο: Εργαστήριο Διαπολιτισμικών και Μεταναστευτικών Μελετών.
ΕΜΜΑΝΟΥΗΛ ΧΑΛΚΙΑΔΑΚΗΣ (Ε.ΔΙ.Π. – από το 2017)
Εμμανουήλ Γ. Χαλκιαδάκης, «Οι αντιλήψεις του Ελευθερίου Βενιζέλου για τον πόλεμο και την Επανάσταση, 1897-1919», ανακοίνωση στο διεθνές συνέδριο Balkan Perceprions of War and Revolution in the Long Nineteenth Century (1789-1918), International Conference, Dept. Of Balkan, Slavic and Oriental Studies, University Of Macedonia, Thessaloniki, November 27-29, 2014, δημοσιεύτηκε στον συλλογικό τόμο Πόλεμος και Επανάσταση στα Οθωμανικά Βαλκάνια (18ος-20ός αι.), Δημήτρης Α. Σταματόπουλος (επιμ.), εκδόσεις Επίκεντρο, Θεσσαλονίκη 2019, σ. 237-253 (αρ. σελ.: 17).
Ν. Ε. ΠΑΠΑΔΟΓΙΑΝΝΑΚΗΣ & ΕΛΠΙΝΙΚΗ ΝΙΚΟΛΟΥΔΑΚΗ-ΣΟΥΡΗ, ΟΜΌΤ. ΚΑΘΗΓΗΤΕΣ ΠΑΝ/ΜΙΟΥΚΡΗΤΗΣ
Papadogiannakis, N.E. & Nikoloudaki-Souri, Elp., A presentation and evaluation of Ant. Jannaris’ Work in Chrys. C. Caragounis (edit.), A Language in Evolution. Essays in Honour of Antonios N. Jannaris, Olms Verlag 2010
ΕΛΠΙΝΙΚΗ ΝΙΚΟΛΟΥΔΑΚΗ-ΣΟΥΡΗ, ΟΜΌΤ. ΚΑΘΗΓΗΤΡΙΑ ΠΑΝ/ΜΙΟΥ ΚΡΗΤΗΣ
Περιπτώσεις ύβρεως vs τίσεως στην πεζογραφία του Νίκου Κάσδαγλη στο Γ. Λαδογιάννη, Α. Μπενάτσης, Ε. Νικολουδάκη (Εισαγωγή & επιμέλεια κειμένων).Ευτυχισμός. Τιμή στον Ερατοσθένη Καψωμένο, Πανεπιστήμιο Ιωαννίνων, Ιωάννινα 2010, σσ. 403-415..
Εξωτισμός και ιθαγένεια στην πεζογραφία της Λίτσας Ψαραύτη, στον συλλογικό τόμο Μένη Κανατσούλη & Δημήτρης Πολίτης, (επιμ.), Σύγχρονη Εφηβική και Νεανική Λογοτεχνία. Από την ποιητική της Εφηβείας στην αναζήτηση της ερμηνείας της, εκδ. Πατάκη, Αθήνα 2011, σσ. 121-132.
Η «μήτις» ως στοιχείο της γυναικείας ταυτότητας στα κρητικά παραμύθια, στον συλλογικό τόμο Διαμάντη Αναγνωστοπούλου, Γιάννης Σ. Παπαδάτος, Γεώργιος Παπαντωνάκης (επιμ.), Γυναικείες και ανδρικές αναπαραστάσεις στη Λογοτεχνία για παιδιά και για νέους, εκδ. Παπαδόπουλος, Αθήνα 2013, σσ.244-256.
Οι αθλητικοί αγώνες στην ύφανση του λογοτεχνικού μύθου: από τις τοιχογραφίες της Κνωσού και τα ομηρικά έπη στον Ερωτόκριτο του Βιτσέντζου Κορνάρου, στο Δημοσθένης Δασκαλάκης, Αντώνης Χουρδάκης, Χαράλαμπος Μπαμπούνης (επιμ.), Ιστορίας Μέριμνα, τιμητικός τόμος στον Καθηγητή Γεώργιο Ν. Λεοντσίνη, Τόμος Α2, Εθνικό Καποδιστριακό Πανεπιστήμιο Αθηνών, Αθήνα 2011, σσ. 937-956.
Η επιφυλλίδα ως κειμενικό είδος στο Ν. Ε. Παπαδογιαννάκης& Ελπινίκη Νικολουδάκη-Σουρή (Επιμέλεια), Αντιχάριτος Ρήματα: Τιμή στον Δημήτρη Κουκουλομμάτη (Πρακτικά Ημερίδας), έκδ. Παιδαγωγικό Τμήμα Δημοτικής Εκπαίδευσης, Διδασκαλείο «Μαρία Αμαριώτου» & Εργαστήριο Μελέτης Γλώσσας και Λογοτεχνίας στην Εκπαίδευση, Ρέθυμνο 2011.
Μια λέξη που σπάνια λέμε … και όμως γίνεται παντού ιστορία: διαπολιτισμικές συναντήσεις στο φάσμα του αυτισμού στο Σοφία Γαβριηλίδου (επιμέλεια), Διαπολιτισμός και λογοτεχνία, University Studio Press, Θεσσαλονίκη (υπό έκδοση)
Ο Θησέας και ο Μινώταυρος, ο Μίνωας και η Αριάδνη στην πρόζα και στην ποίηση του Νίκου Καζαντζάκη στο Αλεξάνδρα Ζερβού& Ελπινίκη Νικολουδάκη (επιμέλεια) Νίκος Καζαντζάκης. (Θεματικό τεύχος επιστημονικού περιοδικού Επιστήμες Αγωγής, ΠΤΔΕ, Σχολής Επιστημών Αγωγής, Πανεπιστήμιο Κρήτης) Ρέθυμνο 2019.
Λίτσας Ψαραύτη Κασσάνδρα, η μάντισσα της Τροίας: η μετάπλαση του μυθικού προσώπου σε μυθιστορηματική ηρωίδα στο Δημήτρης Πολίτης & Γιάννης Παπαδάτος (επιμέλεια), Τόμος αφιέρωμα στην Άντα Κατσίκη-Γκίβαλου, υπό έκδοση
ΑΛΕΞΑΝΔΡΑ ΖΕΡΒΟΥ, ΚΑΘΗΓΗΤΡΙΑ ΠΑΝ/ΜΙΟΥ ΚΡΗΤΗΣ
Συμμετοχή σε ημερίδα για τον Γιάννη Ρίτσο με πρόσκληση της Πανελλήνιας Ένωσης Φιλολόγων (Αθήνα). Βλ. Α. Ζερβού, Ο φιλόμυθος Ρίτσος και οι Αρχαίοι-Επαναλήψεις και κατοπτρισμοί, Φιλολογική, 28, 110, 2011.
Συμμετοχή σε ημερίδα για το Παιδικό Βιβλίο του Γαλλικού Τμήματος του Πανεπ. Θεσσαλονίκης. Βλ. Α. Ζερβού, Η άλλη άκρη της κόκκινης κλωστής, ή η καταληκτική παράγραφος του παιδικού βιβλίου, Πρακτικά, ΔΙΑΚΕΙΜΕΝΑ-INTER-TEXTES, 13, 2011.
International Homeric Symposiumin B (Centre for Odyssean Studies- Academia of China) –Contests and Rewards in Homeric Epics: A. Zervou, Jeux Athlétiques, Jeux de Réception (εισήγηση βασισμένη στη δημοσιευμένη εργασία , στα πρακτικά του διεθνούς ομηρικού Συνεδρίου του 2009, σς. 29-55
A Zervou, Alternating Space and Time-The management of Historical Memory from19th to 21th century-Young Heroine and young Reader, in Time –Space and Memory in Literature for Children, International Symposium The Child and the Book.10-12 Απριλίου 2014. (Αναμένεται η έκδοση των Πρακτικών)
Α Ζερβού, Οι κλασικοί και ο Μάνος Κοντολέων: Διαφηγηματικές προεκτάσεις, εγκείμενες αφηγήσεις, ανατροπές, εισήγηση στο Συνέδριο για τον συγγραφέα, με τίτλο «Μ. Κ. Σαράντα χρόνια αφηγητής» που οργάνωσε το Παιδαγωγικό Τμήμα Δημ. Εκπαίδευσης, Π.Α. το 2018 (Τα πρακτικά είναι υπό έκδοση).
Συμμετοχή σε Συνέδριο (Oκτώβριος 2019), Université de Caen: Littératures de Migration. Εισήγηση Α. Ζερβού με θέμα: Migrations et iconotextes destinés à la jeunesse –Censures et résistances (υπόδημοσίευση)
ΠΑΡΑΣΚΕΥΗ ΘΩΜΟΥ,ΕΠΙΚΟΥΡΗ ΚΑΘΗΓΗΤΡΙΑ ΠΑΝ/ΜΙΟΥ ΚΡΗΤΗΣ
Θώμου, Παρασκευή (2020). «Γνωσιακή προσέγγιση για την εκμάθηση και διδασκαλία του λεξιλογίου της ελληνικής ως δεύτερης γλώσσας: το παράδειγμα των μεταφορικών εκφράσεων». ΣτοA. Chatzidaki, P. Thomou, D. Kontogianni, Th. Michelakaki & M. Αrgyroudi (Eds), Selected Papers from the 5th International Conference “Crossroads of Languages and Cultures: Languages and cultures at home and at school” (Rethymno, 1-3 June 2018) Rethymno: EDIAMME. https://clc5.ediamme.edc.uoc.gr285-293
Thomou, Paraskevi (2019). “Locatives and their metaphorical conceptualization in multi-word constructions retrieved from a corpus search”. In Chondrogianni et al (eds.). Proceedings of the 13thInternational Conference on Greek Linguistics. 239-246. University of Westminster. London. U.K.
Θώμου, Παρασκευή (2019). «Διδασκαλία λεξιλογίου υπό το πρίσμα της Γνωσιακής Γλωσσολογίας: η περίπτωση της πολυσημίας». Στο Βασιλάκη, Ε., Καλμπένη, Σ., Κίτσιου, Ρ. (επιμ.). Πρώτη γλώσσα και Πολυγλωσσία. Εκπαιδευτικές & Κοινωνικοπολιτισμικές Προσεγγίσεις. Πρακτικά Συνεδρίου Τζαρτζάνεια 2015. 147- 158.
Thomou, P. (2017). “Conceptual and lexical aspects in fluencing metaphorrealization in Modern Greek”. In Georgakopoulos, Th. et al (eds.). Proceedings of the 12thInternational Conference on Greek Linguistics. 993-1006. Edition Romiosini/CeMoG, Freie Universitat Berlin. (http://www.cemog.fu-berlin.de/en/icgl12/offprints/index.html)
Θώμου, Π. (2014c). «Αφαιρετικά σχήμα (patterns) σε ένα λεξικό πολυλεκτικών μονάδων (multi-wordunits) της Νέας Ελληνικής». In Kotzoglou, G. et al. (eds.). Selected papers from the 11th International Conference on Greek Linguistics. 549-559. University of Aegean, Department of Mediterranean Studies. (http://www.rhodes.aegean.gr/Assets/announcements/diafora/ICGL-Conf.html)
Θώμου, Π. & Χατζηδάκη, Α. (2014d). «Διδασκαλία πολυλεκτικών λεξικών μονάδων (multi-wordunits) της Νέας Ελληνικής ως δεύτερης γλώσσας σε ηλεκτρονικό περιβάλλον μάθησης». In Kotzoglou, G. et al. (eds.). Selected papers from the 11th International Conference on Greek Linguistics. 560-579. University of Aegean, Department of Mediterranean Studies. (http://www.rhodes.aegean.gr/Assets/announcements/diafora/ICGL-Conf.html)
Thomou, P. (2013a). “Verbal predicates, dictionary lemmatization and the language learner”. In Karagiannidou E., Papadopoulou Ch-O. & E. Skourtou (eds.) Proceedings of the42nd Linguistics Colloquium. 607-616. Frankfurt: Peter Lang.
Θώμου, Π. (2012). “Σημασιολογική ανάλυση περιπτώσεων μεταφοράς χωρίς κυριολεξία σε χρήση: επωμίζομαι τις ευθύνες, αφυπνίζω συνειδήσεις”. In Z. Gavriilidou, A. Efthymiou, E. Thomadaki& P. Kambakis-Vougiouklis (eds). Selected papers of the 10th International Conference of Greek Linguistics. 806-814. Komotini/Greece:Democritus University of Thrace. (http://www.icgl.gr/files/greek/76-806-814.pdf)
ΕΜΜΑΝΟΥΗΛ ΧΑΛΚΙΑΔΑΚΗΣ (Ε.ΔΙ.Π. – από το 2017)
Εμμανουήλ Γ. Χαλκιαδάκης, «Λογοτεχνία και Ιστορία: ο Νίκος Καζαντζάκης και η διδασκαλία της Νεότερης και Σύγχρονης Ιστορίας στην Τριτοβάθμια Εκπαίδευση», στο Διεθνές Συνέδριο με θέμα «Η θέση του Νίκου Καζαντζάκη στην Εκπαίδευση στην Ελλάδα και στο Εξωτερικό. Εκδοχές πρόσληψης στη διδασκαλία και στην έρευνα». (Πεπραγμένα Συνεδρίου), υπό την αιγίδα του Υπουργείου Παιδείας και Θρησκευμάτων, επιμ. Σοφία Κανάκη, Ηράκλειο 2019, σ. 365-375 (αρ. σελ.: 11). Το εν λόγω συνέδριο πραγματοποιήθηκε σε συνεργασία με το Εργαστήριο (ΕΜΕΓΛΟ).
Εμμανουήλ Γ. Χαλκιαδάκης, «Βίοι Παράλληλοι: Νίκος Καζαντζάκης, Παντελής Πρεβελάκης και η σχέση τους με τη Νεότερη Ιστορία της Κρήτης», στο Πανελλαδικό Συνέδριο με θέμα «Πνευματικότητα – Θρησκευτικότητα, Καζαντζάκης και Κρήτη», Ορθόδοξος Ακαδημία Κρήτης, Κολυμπάρι Χανίων 2019, σ. 1-25 (αρ. σελ.: 25). Το εν λόγω συνέδριο πραγματοποιήθηκε σε συνεργασία με το Εργαστήριο (ΕΜΕΓΛΟ).
Αντώνης Σμυρναίος, Εμμανουήλ Χαλκιαδάκης, «Τα σχολεία των Κρητών προσφύγων στην Αθήνα (1866-1869)», στον συλλογικό τόμο Εκπαίδευση, Κρίσεις και Πόλεμοι, 8ο Πανελλήνιο Συνέδριο Ιστορίας της Εκπαίδευσης, Καραφύλλης Αθανάσιος, Ταταρίδης Ιωάννης (επιμ.), εκδόσεις Τζιόλα, Αθήνα 2020, σ. 515-522.
Ν.Ε. ΠΑΠΑΔΟΓΙΑΝΝΑΚΗΣ, ΟΜΟΤ. ΚΑΘΗΓΗΤΗΣ ΠΑΝ/ΜΙΟΥ ΚΡΗΤΗΣ
Ο Κρητικός Λαϊκός Πολιτισμός στο έργο του Γιάννη Μανούσακα(Ξαναδιαβάζοντας τον Χαλασμό). Άγιος Κωνσταντίνος Ιούλιος 2010
Ο Ποιητής και οι ρίζες, Ο Μανώλης Αναγνωστάκηςτης άγρυπνης συνείδησης. Πνευματικό – Πολιτιστικό Κέντρο Ανέστης και Μανώλης Αναγνωστάκης26.07.2010
Η ελληνική ιδιοπροσωπία στον καιρό της Παγκοσμιοποίησης. 6ο Παγκρήτιο Συνέδριο του Ελληνικού Ερυθρού Σταυρού, Ρέθυμνο. 24.10.2010
Παπαδιαμάντειος Λογόδειπνος Χριστουγέννων καὶ Θεοφανίων. Πολιτιστικό Κέντρο Ι.Μ. Ρεθύμνης &Α υλοποτάμου. 12.12.2011
Αντώνιος Ν. Γιάνναρης: Προς μια Νεοελληνική Κοινή. Αναζητήσεις και προβληματισμοί για την διδασκαλία της Ελληνικής ως Ξένης στα τέλη του 19ου αι.. 11ο Διεθνές Κρητολογικό Συνέδριο 2011, Ιστορική Λαογραφική Εταιρεία Ρεθύμνης – Περιφέρεια Κρήτης, ΙΑ΄ Διεθνές Κρητολογικό Συνέδριο, Ρέθυμνο 25-28 Οκτωβρίου 2011.
Κωνσταντίνος Μάνος, Βίος και Πολιτεία ενός Ποιητή και Επαναστάτη, Μνήμη Κωσνταντίνου Μάνου, Εθνικό Ίδρυμα Ερευνών και Μελετών «Ελευθέριος Κ. Βενιζέλος», Χανιά, 17.05.2013.
Το συγγραφικό έργο Πέτρου Καλομοίρη, Βασίλη (Λουκά) Σμπώκου, του Νίκου Δραμουντάνη, του Αγησίλαου Κουτάντου, Κέντρο Κρητικής Λογοτεχνίας, Γνωριμία με τους συγγραφείς του Δήμου Ανωγείων. Ανώγεια, 02.06. 2013
«Τέρπειν ἅμα καὶ παιδεύειν»: Ένα Αναγνωσματάριο της Κρητικής Πολιτείας, Κρήτη 1913-2013, Η Εκπαίδευση στην Κρήτη κατά τον 19ο αι, και την περίοδο της Αυτονομίας, Ιστορική & Λαογραφική Εταιρεία Ρεθύμνης. 27.11.2013
«Το Ιατροσόφιον του Παύλου Βλαστού», Συνέδριο Παύλου Βλαστού, Περιφέρεια Κρήτης, Αντιπεριφέρεια Ρεθύμνης, Κέντρο Κρητικής Λογοτεχνίας, Ιστορική & Λαογραφική Εταιρεία Ρεθύμνης, Γ.Α.Κ. Ῑστορικό Αρχείο Κρήτης. Χανιά & Ρέθυμνο 17.10.2014
«Η πολιτική της Βενετίας απέναντι στην Ορθοδοξία (στην Κρήτη), Κέντρο Κρητικής Λογοτεχνίας, Ημερίδα: Η Αριστοτελική Σχολή Φιλοσοφίας του Ιωσήφ Φιλάγρη ή Φιλάγριου στη Μονή των Τριών Ιεραρχών στο Λουσούδι Αστερουσίων και η προσφορά τους ( Σχολής και Μονής ) στα Γράμματα και την Ορθοδοξία. 02.10.2016
Ρίμες για το Αρκάδι από τη συλλογή του Παύλου Βλαστού» Κρήτη 1913-2013Ι, Ι. Μ. Ρεθύμνης&Αυλοποτάμου, Δήμος Ρεθύμνης, Ιστορική & Λαογραφική Εταιρεία Ρεθύμνης. Ρέθυμνο, 07.11.16
Φῶς αὐτολαμπές, καὶ παρεκτικὸν φάους»: Φωτός σημαντικά μοτίβα στον Κανόνα της Πεντηκοστής, Εταιρεία Κρητικών Σπουδών, Ίδρυμα Καψωμένου. Αλικιανού, 02.09.18.
ΕΛΠΙΝΙΚΗΝΙΚΟΛΟΥΔΑΚΗ-ΣΟΥΡΗ, ΟΜΌΤ. ΚΑΘΗΓΗΤΡΙΑ ΠΑΝ/ΜΙΟΥ ΚΡΗΤΗΣ
«Youth’s representations in adolescence’s Modern Greek novel: AlkiZei’s novel Tina’s web.” Στο συνέδριοThe Emergent Adult: Adolescent Literature and Culture, University of Cambridge, Faculty of Education, 3-5 September 2010. (Ιστοσελίδα του Homerton College, Cambridge.)
The invisible camera: environmental ethics and ecocritical issues through Varmints’ multimodal narratives (in collaboration with Ch. Perez-Valverde, University of Granada, Spain & Celia Belmiro, Universitade Federal de Minas Grais, Brazil) in Text, image, ideology. Picture books as meeting places. International Conference at Stockholm University, 13th=15th September 2013.
«Time, Space and Memory in Suzanne Collin’s Novel Hunger games (2008» International Annual Conference The Child and the Book 2014: Time, Space and Memory in Literature for Children and Young Adults, University of Athens, April 10-12, 2014.
Και τούτα μόνα «μέσα στους πολλούς μόνους»: η υποδειγματική εστίαση του Δημήτρη Χατζή στην παιδική ηλικία. Αναστοχασμοί για την παιδική ηλικία, Παιδαγωγική Σχολή ΑΠΘ, Θεσσαλονίκη, 31. 10. έως 01. 11. 2014.
Η πεζογραφία του Νίκου Κάσδαγλη: από τη δυστοπία του εμείς στη δυστοπία του άλλου. Ανακοίνωση Περάσματα, μεταβάσεις, διελεύσεις: όψεις μιας λογοτεχνίας εν κινήσει. ΙΕ΄ Διεθνής Επιστημονική Συνάντηση Τομέα ΜΝΕΣ, Τμήμα Φιλολογίας, ΑΠΘ, Θεσσαλονίκη, 1-4 Μαρτίου 2017.
Μια πρόταση σκηνικού δοκιμίου που γεφυρώνει τα ποιήματα του Καβάφη «Ποσειδωνιάται» και «Στα 200 π.Χ.», Λογοτεχνική Ανάγνωση στο σχολείο και στην κοινωνία, Φιλοσοφική και Παιδαγωγική Σχολή ΑΠΘ, Θεσσαλονίκη, 19-22 Οκτωβρίου 2017.
Ο μονόλογος της Κασσάνδρας στη Μαύρη Άμμο του Μάνου Κοντολέων: συνέπεια και αποκλίσεις από τον μύθο του λογοτεχνικού προσώπου στην Τιμητική Ημερίδα Μάνος Κοντολέων: Σαράντα χρόνια έψαχνα τις λέξεις, ΕΚΠΑ, ΠΤΔΕ, Αθήνα 27 Νοεμβρίου 2018 (υπό έκδοση)
ΕΛΕΥΘΕΡΙΑ ΧΑΒΑΚΗ, ΥΠΟΨΗΦΙΑ ΔΙΔΑΚΤΟΡΑΣ,
«Νίκου Καζαντζάκη, Στα παλάτια της Κνωσού: μια διδακτική πρόταση του μυθιστορήματος σε μαθητές Δημοτικού», Διεθνές Συνέδριο Για τα 60 χρόνια από το θάνατο του Νίκου Καζαντζάκη «Η Θέση του Νίκου Καζαντζάκη στην Εκπαίδευση στην Ελλάδα και στο Εξωτερικό»,19, 20, 21 & 22 Οκτωβρίου 2017 Ηράκλειο, σς. 210-215
ANNΑ-ΜΑΡΙΑ ΓΕΩΡΓΟΥΣΗ, ΥΠΟΨΗΦΙΑ ΔΙΔΑΚΤΟΡΑΣ,
«Λογοτέχνες και παιδαγωγοί: ο Νίκος Καζαντζάκης και ο Γρηγόριος Ξενόπουλος ως συγγραφείς αναγνωστικών», Διεθνές Συνέδριο Για τα 60 χρόνια από το θάνατο του Νίκου Καζαντζάκη «Η Θέση του Νίκου Καζαντζάκη στην Εκπαίδευση στην Ελλάδα και στο Εξωτερικό», 19, 20, 21 & 22 Οκτωβρίου 2017, Ηράκλειο, σς. 172-180
«Γρηγόριος Ξενόπουλος, ένας κλασικός στο σύγχρονο σχολείο», 2ο Πανελλήνιο Συνέδριο - ΠΔΕ Κρήτης "Εκπαίδευση & Πολιτισμός: Σχέσεις και Προοπτικές", 20-22 Απριλίου 2018, Ηράκλειο, σς. 166-179
ΑΛΕΞΑΝΔΡΑ ΖΕΡΒΟΥ, ΚΑΘΗΓΗΤΡΙΑ ΠΑΝ/ΜΙΟΥ ΚΡΗΤΗΣ
Συγγραφή βιβλίου γνώσεων ως παιδαγωγικού μέσου που εξοικειώνει τους νεαρούς αναγνώστες με το θέμα του Αυτισμού, σε συνεργασία με την ψυχολόγο του βρετανικού Ιδρύματος για τον Αυτισμό Tailor Ed Foundation, Αλίκη Σ Χιωτάκη. Βλ. Α. Χιωτάκη –Α. Ζερβού, Έλα τώρα, τελείωνε!, Κέδρος, 2017.`
- Α Ζερβού , Ο ομηρικός μύθος και το παιχνίδι της πρόσληψης, Ινστιτούτο του βιβλίου-Α Καρδαμίτσα (βιβλίο υπό εκδ.)
Α. Ζερβού, Τα βιβλία των παιδιών και το φαντασιακό σύμπαν των ενηλίκων (συλλογή αναθεωρημένων παλαιότερων άρθρων), Πατάκης (βιβλίο υπό εκδ.)
ΕΜΜΑΝΟΥΗΛ ΧΑΛΚΙΑΔΑΚΗΣ (Ε.ΔΙ.Π. – από το 2017)
Εμμανουήλ Γ. Χαλκιαδάκης, Γεώργιος Ξενουδάκης (1816/1818-1888): ο δυναμικός εκφραστής του κρητικού ενωτικού κινήματος και ευεργέτης της παιδείας, εκδόσεις Ηρόδοτος, Αθήνα 2019. (αρ. σελ. 479).
Εμμανουήλ Γ. Χαλκιαδάκης, Επιστημονική επιμέλεια, επίμετρο, χρονολόγιο και συμπληρωματική βιβλιογραφία στο βιβλίο: Απόστολος Βακαλόπουλος, Νέα Ελληνική Ιστορία, από το 1204 έως τις αρχές του 21ου αιώνα, εκδόσεις Ηρόδοτος, Αθήνα 52020 (σ. 652).
ΕΛΠΙΝΙΚΗ ΝΙΚΟΛΟΥΔΑΚΗ-ΣΟΥΡΗ, ΟΜΌΤ. ΚΑΘΗΓΗΤΡΙΑ ΠΑΝ/ΜΙΟΥ ΚΡΗΤΗΣ
Και ξαναγυρίζω προσδοκώντας, εκδόσεις ΙΩΝ 2010
Ν.Ε. ΠΑΠΑΔΟΓΙΑΝΝΑΚΗΣ, ΟΜΌΤ. ΚΑΘΗΓΗΤΗΣ ΠΑΝ/ΜΙΟΥ ΚΡΗΤΗΣ
Ο Αντίσκαρος, Λεξίτυπον 2018
Δυο κιβωτάρια και μια ιστορία, Λεξίτυπον 2013
Δόνακος ευτελέος μολπαί, επιγράμματα εις τον όλον κύκλον του ενιαυτού, Ρέθυμνο 2016
Ν. Ε. ΠΑΠΑΔΟΓΙΑΝΝΑΚΗΣ & ΕΛΠΙΝΙΚΗ ΝΙΚΟΛΟΥΔΑΚΗ-ΣΟΥΡΗ, ΟΜΌΤ. ΚΑΘΗΓΗΤΕΣ ΠΑΝ/ΜΙΟΥ ΚΡΗΤΗΣ
Ν.Ε. Παπαδογιαννάκης –Ελπ. Νικολουδάκη-Σουρή (Εισαγωγή, επιμέλεια κειμένου, γλωσσάρι), Γ. Πλατύρραχου Ροδαμιά. Έκδ. Ιστορική Λαογραφική Εταιρεία Ρεθύμνης & Εργαστήριο Μελέτης Γλώσσας και Λογοτεχνίας στην Εκπαίδευση, ΠΤΔΕ Πανεπιστημίου Κρήτης,Ρέθυμνο 2010.
Ν. Ε. Παπαδογιαννάκης& Ελπινίκη Νικολουδάκη-Σουρή, (Εισαγωγή & επιμέλεια κειμένων) Αντιχάριτος Ρήματα: Τιμή στον Δημήτρη Κουκουλομμάτη. (Πρακτικά Ημερίδας). Έκδ. Παιδαγωγικό Τμήμα Δημοτικής Εκπαίδευσης, Διδασκαλείο «Μαρία Αμαριώτου» & Εργαστήριο Μελέτης Γλώσσας και Λογοτεχνίας στην Εκπαίδευση, Ρέθυμνο 2011.
Ελπ. Νικολουδάκη-Σουρή – Ν.Ε. Παπαδογιαννάκης (Εισαγωγή, Ταξινόμηση Υλικού, Επιμέλεια κειμένων, Γλωσσάριο), Ειρήνης Ταχατάκη, Κρητικά Παραμύθια και άλλα Μνημεία Λόγου του Λαϊκού μας Πολιτισμού,έκδ. Εργαστήριο Μελέτης Γλώσσας και Λογοτεχνίας στην Εκπαίδευση & Πολιτιστικός Σύλλογος Αρχανών «Η Χαραυγή», Αρχάνες 2012.
Ν. Ε. Παπαδογιαννάκης – Ελπινίκη Νικολουδάκη-Σουρή (Εισαγωγή & επιμέλεια κειμένων), Δημήτρης Ιω. Κουκουλομμάτης, Επιφυλλίδες της Κυριακής, αυτοέκδοση, Ρέθυμνο 2013.
Ν.Ε.Παπαδογιαννάκης –Ελπ. Νικολουδάκη-Σουρή (Εισαγωγή, επιμέλεια κεμένου, γλωσσάριο), Γιάννη Πλατύρραχου, Τσάρπαλος, έκδ. Ιστορική Λαογραφική Εταιρεία Ρεθύμνης & Εργαστήριο Μελέτης Γλώσσας και Λογοτεχνίας στην Εκπαίδευση, ΠΤΔΕ Πανεπιστημίου Κρήτης, Ρέθυμνο 2014.
Ν.Ε. Παπαδογιαννάκης –Ελπ. Νικολουδάκη-Σουρή, (Εισαγωγή, έκδοση κειμένου), «Φίλτατε παπά Βασίλειε, κατασπαζόμενος της δεξιάν Σας διατελώ όλως Υμέτερος»: Το Αρχείο του ιερέως Βασιλείου Παπαδάκη, έκδ. Ιστορική Λαογραφική Εταιρεία Ρεθύμνης & Εργαστήριο Μελέτης Γλώσσας και Λογοτεχνίας στην Εκπαίδευση, ΠΤΔΕ Πανεπιστημίου Κρήτης, Ρἐθυμνο, 2017.
Ν.Ε.Παπαδογιαννάκης –Ελπ. Νικολουδάκη-Σουρή (Εισαγωγή, έκδοση κειμένου, σχόλια)«Διατί βιάζεσαι, παιδί μου, να τα κάμης όλα μαζί;»(Αρχείο Κωνσταντίνου Θρ. Μάνου) τ. Α’, έκδ. Ιστορική & Λαογραφική Εταιρεία Ρεθύμνης & Εργαστήριο Μελέτης Γλώσσας και Λογοτεχνίας στην Εκπαίδευση Π.Τ.Δ.Ε. Πανεπιστημίου Κρήτης, Ρέθυμνο-Χανιά 2019.
ΤΗΛΕΜΑΧΟΣ ΜΟΥΔΑΤΣΑΚΗΣ, ΟΜΟΤΙΜΟΣ ΚΑΘΗΓΗΤΗΣ ΠΑΝ/ΜΙΟΥ ΚΡΗΤΗΣ
Ο χειροτέχνης του αίματος, Καστανιώτης 2011
Ναός από φύλλο κανέλας, Κ.Εκδοτική 2016
Ταναϊς, το πλοίο του πικρού χωρισμού, Καστανιώτης 2020 (υπό έκδοση)
Ο αμετανόητος οπαδός του τριαντάφυλλου (υπό έκδοση)
Αισχύλος, Προμηθεύς Δεσμώτης: το θυμικό καθεστώς ενός Τιτάνα, Κ. Εκδοτική 2020
ΠΕΤΡΟΣ ΑΝΑΣΤΑΣΙΑΔΗΣ, ΑΦΥΠΗΡΕΤΗΣΑΣ ΚΑΘΗΓΗΤΗΣ ΠΑΝ/ΜΙΟΥ ΚΡΗΤΗΣ
Η ετερότητα και η επίκληση του ξένου, Πουρνάρας 2011
Δοκίμια για την ετερότητα, Γρηγόρης 2016
Αφιέρωμα στο λαϊκό παραμύθι, επιστημονικό περιοδικό ΚΕΙΜΕΝΑ, Πανεπιστήμιο Θεσσαλίας, τεύχος 18, Βόλος 2012
ΑΛΕΞΑΝΔΡΑ ΖΕΡΒΟΥ & ΕΛΠΙΝΙΚΗ ΝΙΚΟΛΟΥΔΑΚΗ-ΣΟΥΡΗ: ΕΠΙΣΤΗΜΟΝΙΚΟ ΠΕΡΙΟΔΙΚΟ ΠΤΔΕ ΕΠΙΣΤΗΜΕΣ ΑΓΩΓΗΣ, ΘΕΜΑΤΙΚΟ ΤΕΥΧΟΣ 04 ΕΤΟΥΣ 2017. Τίτλος: Νίκος Καζαντζάκης. Ξαναδιαβάζοντας τον συγγραφέα στη δεύτερη δεκαετία του 21ου αιώνα.
ΕΛΠΙΝΙΚΗ ΝΙΚΟΛΟΥΔΑΚΗ-ΣΟΥΡΗ (συνεργασία με Γεωργία Λαδογιάννη & Απόστολο Μπενάτση) ΕΥΤΥΧΙΣΜΟΣ. Τιμή στον Ερατοσθένη Γ. Καψωμένο. Πανεπιστήμιο Ιωαννίνων, Ιωάννινα 2010.
Ν.Ε. ΠΑΠΑΔΟΓΙΑΝΝΑΚΗΣ & ΕΛΠΙΝΙΚΗ ΝΙΚΟΛΟΥΔΑΚΗ-ΣΟΥΡΗ
Αντιχάριτος Ρήματα. Τιμή στον Δημήτρη Ιω. Κουκουλομμάτη, Π.Τ.Δ.Ε. Πανεπιστημίου Κρήτης, Ρέθυμνο 2011.
Chatzidaki, P. Thomou, D. Kontogianni, Th. Michelakaki& M. Αrgyroudi (Eds), Selected Papers from the 5th International Conference “Crossroads of Languages and Cultures: Languages and cultures at home and at school” (Rethymno, 1-3 June 2018) Rethymno: EDIAMME. https://clc5.ediamme.edc.uoc.gr
ΑΛΕΞΑΝΔΡΑ ΖΕΡΒΟΥ, ΚΑΘΗΓΗΤΡΙΑ ΠΑΝ/ΜΙΟΥ ΚΡΗΤΗΣ
Α. Ζερβού, Ευγένιος ο παρωδός ή σημειώσεις για μια ανάγνωση του αφηγήματος Η τελευταία μαύρη γάτα, Επίμετρο στο ομώνυμο βιβλίο, Μεταίχμιο, 2012
ΘεωρητικήστήριξητηςυποψηφιότηταςτουσυγγραφέαΕυγένιουΤριβιζάγιατοδιεθνέςβραβείοΑσριντΛίντγκρεντμετοεκτενέςκείμενο : A. Zervou, Eugene Trivizas, A classic writer of today and an enlightener storyteller, 2013, βλ. Επίσημη ιστοσελίδα του συγγραφέα)
Α Ζερβού, «Ιστορίες για αγαπημένους ανθρώπους και λύκους- Το μυθιστόρημα μαθητείας της συγγραφέως, Λ. Πέτροβιτς –Ανδρουτσοπούλου», FRACTAL, 15 Ioυνίου, 2016.
Δημοσιεύσεις στους δικτυακούς τόπους και περιοδικά: https://www.poeticanet.gr/, http://www.periou.gr/, https://frear.gr/, https://anagnoseis.com/
ΕΜΜΑΝΟΥΗΛ ΧΑΛΚΙΑΔΑΚΗΣ (Ε.ΔΙ.Π. – από το 2017)
Εμμανουήλ Γ. Χαλκιαδάκης, Επιμέλεια - Εισαγωγή του έργου «Αρχείο Φράιμπουργκ». Έγγραφα της Γερμανικής Στρατιωτικής Διοίκησης περιόδου 1940-1945. Περιεχόμενα Φακέλων, Περιλήψεις Εγγράφων, Ευρετήριο Κύριων Ονομάτων και Τοπωνυμίων, τ. Α΄, Βικελαία Δημοτική Βιβλιοθήκη, Ηράκλειο 2017. (αρ. σελ.: 240).
ΕΠΙΜΕΛΕΙΑ ΣΕΙΡΑΣ «ΠΗΓΕΣ ΚΑΙ ΜΕΛΕΤΕΣ ΤΗΣ ΕΛΛΗΝΙΚΗΣ ΙΣΤΟΡΙΑΣ» ΤΩΝ ΕΚΔΟΣΕΩΝ ΗΡΟΔΟΤΟΣ (Αθήνα). Βιβλία υπό την επιμέλειά του:
Απόστολος Ι. Διαμαντής, Η σιωπή για το 1821. Πηγές και ερμηνείες για την Ελληνική Επανάσταση (12017).
Εμμανουήλ Γ. Χαλκιαδάκης, Εκκλησία και Πολιτική στην Ελλάδα. Το Οικουμενικό Πατριαρχείο και ο κυβερνήτης Ιωάννης Καποδίστριας (1828-1831) (12017).
Κωνσταντίνος Καρανάτσης, Φώτιος Μπαρούτσος, Η Κέρκυρα από τον Βενετικό κόσμο στο εθνικό κράτος (19ος αιώνας). Το αποτύπωμα της οικογένειας Σπαδά. Πρόλογος; Νικόλαος Ε. Καραπιδάκης, (12019).
Εμμανουήλ Γ. Χαλκιαδάκης, Γεώργιος Ξενουδάκης. Ο δυναμικός εκφραστής του κρητικού ενωτικού κινήματος και ευεργέτης της παιδείας (12019).
Γεώργιος Παπαγεωργίου, Νοοτροπίες, συμπεριφορές και πρακτικές της προεπαναστατικής προυχοντικής τάξης. Το επιστολάριο του προεστού των Αγράφων Δημητρίου Τσολάκογλου (1776-1800) (12019).
Γεωργία Κηπουροπούλου, Μαρτυρίες γυναικών της Φλώρινας στην εθνική αντίσταση (1941-1944). Η σημασία της συμμετοχής τους στη διαμόρφωση της εθνικής και της έμφυλης ταυτότητάς τους (12019).
Χαράλαμπος Αθ. Μηνάογλου, Οι Φαναριώτες και η οθωμανική διπλωματία στα τέλη του ΙΗ΄ αιώνα. Ο Κωνσταντίνος Καρατζάς ο Μπάνος στην αυλή του Φρειδερίκου Γουλιέλμου Β΄ της Πρωσίας (12019).
Απόστολος Βακαλόπουλος, Νέα Ελληνική Ιστορία, από το 1204 έως τις αρχές του 21ού αιώνα, Επιστημονική επιμέλεια, επίμετρο, χρονολόγιο και συμπληρωματική βιβλιογραφία Εμμανουήλ Γ. Χαλκιαδάκης, (52020).
Νικόλαος Φ. Τόμπρος, Ιστορία του Νέου Ελληνισμού (1453-1832). Όψεις και Απόψεις, εκδόσεις Ηρόδοτος, Αθήνα 2020.
1α. Επιστήμες Αγωγής (θεματικό τεύχος 2017)
Αλεξάνδρα Ζερβού & Ελπινίκη Νικολουδάκη-Σουρή (επιμ.)
Τίτλος: Νίκος Καζαντζάκης: Ξαναδιαβάζοντας τον συγγραφέα στη δεύτερη δεκαετία του 21ου αιώνα.
Nikos Kazantzakis: Re-reading the writer in the second decade of 21th century
1β. Συντακτική Επιτροπή:
Αναστασιάδης Παναγιώτης, Αναστασιάδης Πέτρος, Βάμβουκας Μιχάλης, Παπαδάκη-Μιχαηλίδου Ελένη, Βασιλάκη Ελένη.
1γ. Σύνδεσμος/url: www.ediamme.edc.uoc.gr
Επιστημονικές Δράσεις
- Συμμετοχή στο Λ΄ Ομηρικό Σεμινάριο. Εισήγηση με θέμα «Διακειμενικά ταξίδια του Οδυσσέα» (Αύγουστος 2016).
- Συνδιοργανώσαμε μαζί με την ΙΛΕΡ και την Διεύθυνση Μέσης Εκπαίδευσης δυο ημερίδες για τον Π. Πρεβελάκη. Κατά την πρώτη , στις 19 Δεκεμβρίου 2016 έγιναν δυο εισηγήσεις με θέμα «Ο Πρεβελάκης και οι Αρχαίοι- Πολιτική στάση και συγκυρίες» (Ζερβού) και «Το Ηφαίστειο- Οι μεταπλάσεις της ιστορικής μαρτυρίας» (Νικολουδάκη).
- Συμμετοχή στον επετειακό εορτασμό για το Ολοκαύτωμα του Αρκαδίου με τις εισηγήσεις «Εναλλάσσοντας χωρόχρονο και εθνική ταυτότητα: Η μικρή ηρωίδα της Γαλάτειας Καζαντζάκη,του Hetzel, και της Velintska.» και «Πρεβελάκης, Παντέρμη Κρήτη-Μια διαθεματική έρευνα στο σχολείο».
- Ημερίδα με θέμα «Ο Καζαντζάκης και οι Αρχαίοι», 14 Μαΐου 2017
- Ως συνδιοργανωτές του επιστημονικού συνεδρίου Ο Καζαντζάκης στην Εκπαίδευση (Ηράκλειο, Οκτώβριος 2017) το Εργαστήριο συμμετείχε με ανακοινώσεις των καθηγητριών Αλεξάνδρας Ζερβού & Ελπινίκης Νικολουδάκη και των υποψηφίων διδακτόρων του Τομέα Ανθρωπιστικών και Κοινωνικών Επιστημών Άννας-Μαρίας Γεωργούση & Ελευθερίας Χαβάκη.
- Οι καθηγήτριες Αλεξάνδρα Ζερβού, Ελπινίκη Νικολουδάκη & Παρασκευή Θώμου αποτέλεσαν την επιστημονική κριτική επιτροπή στη δράση του προγράμματος ΟΔΥΣΣΕΑΣ (επιστημονικώς υπεύθυνος: καθηγητής Πάνος Αναστασιάδης) με θέμα «Πώς φαντάζομαι το σχολείο του αύριο: κείμενο, ζωγραφική, θέατρο». Η απονομή των βραβείων συνδυάστηκε με ημερίδα οργανωμένη από το εργαστήριο για την εξ αποστάσεως εκπαίδευση (διευθυντής ο καθηγητής Πάνος Αναστασιάδης) και το ημέτερο εργαστήριο (διευθύντρια: καθηγήτρια Αλεξάνδρα Ζερβού). Προσκεκλημένη συγγραφέας η κυρία Παυλίνα Παμπούδη.
- Το εργαστήριο για τη μελέτη της γλώσσας και της λογοτεχνίας στην εκπαίδευση συμμετέχει με εισηγήσεις στις επετείους ιστορικών γεγονότων με διεθνή ακτινοβολία, όπως είναι τα εκατόχρονα από την Ένωση της Κρήτης με την Ελλάδα, τα εκατόν πενήντα χρόνια από το ολοκαύτωμα του Αρκαδίου. Πρόσφατα, 30 και 31 Ιουλίου, μέσα στο συλλογικό πένθος ενός άλλου ολοκαυτώματος, το Εργαστήριο συνδιοργάνωσε τις διήμερες εκδηλώσεις “Φωνές της Μαδάρας” στην Ασή Γωνιά. Η επιστημονική ομάδα του Εργαστηρίου Ν. Ε. Παπαδογιαννάκης, Αλεξάνδρα Ζερβού, Ελπινίκη Νικολουδάκη ανέδειξαν το πολυσχιδές έργο του Γιώργη Ψυχουντάκη, φυσιογνωμίας που διέσωσε άγνωστες πτυχές της ιστορίας της Αντίστασης στην Κρήτη και κατάφερε να μεταφράσει τον Όμηρο στην κρητική διάλεκτο.
- Διεθνές Συνέδριο με θέμα The Upper and the Under World in Homeric and Archaic Epic.
- Συμμετοχή στο Διεθνές Ομηρικό Συνέδριο (13th International Symposium on the Odyssey)
- Διεθνές Συνέδριο με θέμα «Ο Καζαντζάκης στην Εκπαίδευση…. του 21ου αιώνα…» (20-22 Οκτωβρίου 2017)
Συνεργασίες
Συνεργασίες με τους Διεθνής οργανισμούς:
- Centre for Odyssean Studies
- Centre de recherche sur les societés anciennes
- Societé Internationale des Amis de N. Kazantzakis
Επικοινωνία
Τηλ.: 28310 77589
E-mail: zervoual@edc.uoc.gr